Spotkania z reżyserem i twórcą animacji Pawłem Szarzyńskim w Kłajpedzie i Wilnie
Zróbmy to w VR!
Przejście od filmu do VR. Jak przenieść swoją wiedzę i doświadczenie z branży reklamowej, telewizyjnej i filmowej do świata XR. Studium przypadku na podstawie produkcji „Kosmogonik”.
9 września 2022 r. o godz. 15.00, „Kultūros fabrikas“ w Kłajpedzie (ul. Bangų g. 5A).
Spotkanie w ramach festiwalu animacji i gier komputerowych BLON. Wstęp wolny. Spotkanie w języku angielskim.
13 września 2022 r. o godz. 16.00, Biblioteka Litewskiej Akademii Nauk im. Wróblewskich.
Spotkanie w ramach Festiwalu Nauki „Erdvėlaivis Žemė 2022“. Wstęp wolny po uprzednim dokonaniu rejestracji: https://www.mokslofestivalis.eu/renginys/2022/susitikimas-su-lenku-animacijos-kurejumi-ir-grafikos-dizainieriu-pawelu-szarzynskiupadarykime-tai-vr-anglu-kalba/. Spotkanie w języku angielskim.
Paweł Szarzyński – reżyser, twórca animacji, grafik, współzałożyciel „Kilku design collective“. W dziedzinach tworzenia animacji i postprodukcji współpracował z „Saatchi and Saatchi“, „Prodigious“, „FCB“, „National Geographic“ i „Discovery Channel“. Zdobywca nagrody European Design Awards oraz Polish Graphic Design Awards. Wykłada w Warszawskiej Szkole Fotografii i Grafiki Projektowej.
Inspirowany opowiadaniem Stanisława Lema „Kosmogonik” to przypowieść o potrzebie wolności i naturze władzy zrealizowana w technologii rozszerzonej rzeczywistości VR.
Krótkometrażowy film VR to adaptacja „Uranowych uszu” – opowiadania opublikowanego przez Lema w tomie „Bajki robotów” (1964 r.).
Opowiadając historię odległej planety, Lem łączył kilka swoich obsesji – pokazywał walkę dobra ze złem jako starcie zacofania i naukowego rozwoju, a także opowiadał o korumpującej naturze władzy i potrzebie wolności, którą niesie ze sobą racjonalizm. Jego „Uranowe uszy” były zarazem kosmiczną przypowiastką i portretem mechanizmów, jakimi rządzą się wszystkie dyktatury świata.
Przenosząc jego opowiadanie do wirtualnej rzeczywistości, Paweł Szarzyński dokonuje odważnej selekcji poruszonych przez Lema wątków. Jego „Kosmogonic” staje się przede wszystkim opowieścią o naturze władzy, która wykorzystując siłę jako narzędzie sama skazuje się na nierówną walkę z tymi, którzy pragną wolności. Sam reżyser dla portalu „Culture.pl” tak powiedział o „Kosmogoniku”:
„To historia uniwersalna i wielopoziomowa nawiązująca do wyzwań współczesnych społeczeństw, opowieść o sile, jaką daje wspólnota i nauka. Mam nadzieję, że wykorzystana przez nas ujmująca umiejętność Stanisława Lema do ukazywania problemów ludzkości z możliwej do przyjęcia, dalekiej perspektywy umożliwi nam spojrzenie na siebie samych bardziej obiektywnie”.
Producentem animacji jest Kinhouse Studio w koprodukcji z Instytutem Adama Mickiewicza, Narodowym Centrum Kultury, Mazowieckim i Warszawskim Funduszem Filmowym oraz Aura Films. Projekt był współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Organizatorzy: Instytut Polski w Wilnie, Festiwal animacji i gier komputerowych BLON, Festiwal Nauki „Erdvėlaivis Žemė 2022“