Polskie wątki na 7. Biennale Sztuki Ceramicznej w Wilnie
11 listopada – 10 grudnia 2022 r., galeria „Arka”
VII Biennale Sztuki Ceramicznej „(Al)chemija“
11 listopada o godz. 18.00 w wileńskiej Galerii „Arka“ (ul. Aušros Vartų 7) rozpocznie się już siódme Biennale Sztuki Ceramicznej w Wilnie pt. „(Al)chemija“ oraz wystawa prac laureatki zeszłorocznego Biennale Rūty Šipalytė – zatytułowana „Patirčių salos“ (lit. Wyspy doświadczeń). Gościem specjalnym Biennale jest polska artystka Monika Patuszyńska. Partnerem projektu jest Instytut Polski w Wilnie.
Podczas tegorocznej edycji biennale w centrum zainteresowania twórcy postawili fizyczne, chemiczne i metafizyczne aspekty sztuki (Al)chemii. Mogłoby się wydawać, że jest to temat, który zdążył znużyć samych artystów. A jednak, tak samo jak miłość i nienawiść, życie, czas oraz śmierć, alchemia jest tematem uniwersalnym i wszechogarniającym, a tajemnice, które się w nim skrywają nigdy nie zostaną w pełni odkryte.
Na wystawie prezentowane są prace 45 twórców, dobrze znanych na Litwie i za granicą profesjonalistów, pokazujących w jaki sposób może pojawiać się nie tylko dystans, ale również synergia pomiędzy przedstawicielami różnych pokoleń i ich środowiskami. Prowadzeni tematem przewodnim – alchemią – artyści sięgnęli po różnorodne interpretacje. Jedni w swoich dziełach starają się unaocznić doświadczenia naukowe, technologiczne i stylistyczne, a tym samym wrodzoną złożoność i namacalność ceramiki. Jest ona z natury niejednolita i kapryśna, a często wręcz nieposłusznie uniemożliwiająca artyście ożywić nawet najlepszej idei. Inni skupili się na przeobrażeniach chemicznych i alchemicznych. Metafora przemiany, niestałości oraz płynności to nie tylko próba przejęcia kontroli nad gliną, porcelaną, plastyczną masą kamienną czy szamotem, ale także nadania trwałej formy czasowi. Już po raz siódmy Biennale Sztuki Ceramicznej w Wilnie zaprasza litewskich twórców i publiczność do refleksji nad istotą przemijania.
Podczas tegorocznego biennale szczególna uwaga poświęcona zostanie artystce z Polski – Monice Patuszyńskiej, która jest gościem specjalnym projektu. Monika Patuszyńska od 2000 roku bierze aktywny udział w życiu artystycznym – uczestniczy w wystawach konkursowych, sympozjach, rezydencjach. Od 2009 roku jest członkinią utworzonego w Genewie Międzynarodowej Akademii Ceramiki (AIC/IAC). Ta wielokrotnie nagradzana w Polsce i na arenie międzynarodowej artystka zorganizowała ponad 20 wystaw autorskich. Jej prace znajdują się w kolekcjach muzealnych na całym świecie m.in. Museum of Modern Ceramic Art w Gifu w Japonii, Jingdezhen Ceramics Museum w Chinach, Mungyeong Ceramics Museum w Korei, Danmarks Keramikmuseum w Danii czy Musée de la Céramique w Vallauris we Francji.
Biennale Sztuki Ceramicznej w Wilnie towarzyszyć będzie wystawa dzieł twórców młodego pokolenia, podczas której zaprezentowane zostaną prace dyplomowe absolwentów licencjackiego programu ceramiki Wileńskiej Akademii Sztuk Pięknych (roczniki 2021 i 2022). Już od kilku lat jest to program międzynarodowy, a obok prac studentów z Litwy na wystawie zobaczymy dzieła młodych twórców z Turcji i Chin.
Otwarcie biennale zostanie poprzedzone cyklem wykładów, które odbędą się 11 listopada o godz. 13.00 w Sali Gotyckiej Wileńskiej Akademii Sztuk Pięknych. Prelekcje poświęcone współczesnej ceramice przeprowadzą: krytyk sztuki Rita Mikučionytė, naukowiec dr Rokas Dovydėnas, artystka Monika Patuszyńska oraz chemik dr Algirdas Brukštus.
Wystawa czynna będzie do 10 grudnia br.
Kierownik artystyczny Biennale: Agnė Šemberaitė
Koordynatorzy: Rūta Šipalytė, Eglė Einikytė-Narkevičienė, Evelina Juncienė, Rasa Justaitė-Gecevičienė, Solveiga Gutautė, Jurga Jasinskaitė, Valdas Pukevičius
Jury Biennale: Rita Mikučionytė, Monika Patuszyńska, Evelina Januškaitė, Rūta Šipalytė, Rytas Jakimavičius
Organizator: Galeria „Arka“
Projekt wystawy: Mantas Ramanauskas
Projekt wspiera: Litewska Rada Kultury, Litewski Związek Artystów Plastyków
Partnerzy: Wileńska Akademia Sztuk Pięknych, UAB „Vilniaus dailė“, Instytut Polski w Wilnie, UAB „Brasa“, UAB „Domus Maria“.
Fot. Olga Grabiwoda