Z inicjatywy Instytutu Polskiego w Wilnie w ramach 18. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Kino europejskie i w dzień, i w nocy” w Poniewieżu zostanie wyświetlony polski film „Tarapaty 2”.
W dn. 8-13 marca w Centrum Filmowym „Garsas” w Poniewieżu odbędzie się 18. Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Kino europejskie i w dzień, i w nocy”. Festiwal jest jednym z największych i najważniejszych wydarzeń filmowych w Poniewieżu, pielęgnującym tradycje kina niezależnego, rozwijającym i poszerzającym grono odbiorców kina autorskiego. Pokazywane podczas Festiwalu filmy zachęcają do dyskusji, do poznawania innych krajów Europy oraz ludzi i pomagają w lepszym zrozumieniu aktualnych wydarzeń.
Organizatorzy Festiwalu aktywnie współpracują z europejskimi dystrybutorami filmowymi, przedstawicielstwami dyplomatycznymi i zagranicznymi centrami oraz instytutami kultury, jak również z Festiwalem Filmowym w Lünen. Dzięki tej współpracy w Poniewieżu pokazywane są nowe formy kinowej ekspresji czy wykraczające poza znane nam ramy gatunkowe filmy, prezentowane w ramach programu głównego „Kino nas zmieniające” i komediowego „Śmierć zakazana radość” oraz w programie dedykowanym dzieciom i młodzieży – „Rozbudzone spojrzenia”.
Tradycyjnie już jednym ze stałych partnerów Festiwalu jest Instytut Polski w Wilnie. Dzięki tej współpracy 10 marca 2022 r. o godz. 12.30 w Centrum Filmowym „Garsas” (ul. Klaipėdos 146, Poniewież) w programie dla dzieci i młodzieży „Przebudzone spojrzenia” zostanie wyświetlony polski familijny w reż. Marty Karwowskiej „Tarapaty 2”.
Tarapaty 2 (Polska, 2020, 83‘)
Kiedy z Muzeum Narodowego w Poznaniu znika perła kolekcji – „Plaża w Pourville” Claude’a Moneta, a o kradzież zostaje fałszywie oskarżona ciotka Julki – dzieci muszą odnaleźć obraz i odkryć tożsamość prawdziwego złodzieja. Zgrany duet młodych detektywów rozpoczyna śledztwo, ale na horyzoncie pojawia się zwariowana Felka, a razem z nią kłopoty.
Marta Karwowska – absolwentka wydziału reżyserii w Łódzkiej Szkole Filmowej i Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas studiów zrealizowała zarówno fabularne, jak i dokumentalne etiudy na podstawie własnych scenariuszy. Jej reżyserski debiut „Tarapaty“ przyciągnął do polskich kin ponad 320 tys. widzów i był pokazywany na zagranicznych festiwalach.