27.09.2024 - 29.09.2024 Muzyka, Wydarzenia

Recital „Szlakiem sonoryzmu polskiego”

„Szlakiem sonoryzmu polskiego” – recital utworów kompozytorów polskich XX i XXI w. na flet i fortepian w Wilnie

27-29 września 2024 r., Litewska Akademia Muzyki i Teatru (Gedimino pr. 42, Vilnius)

„Szlakiem polskiego sonoryzmu” – to zaproszenie skierowanie do młodych kompozytorów różnych narodowości. Ma ono na celu zainteresowanie ich tym niezwykłym kierunkiem obecnym w muzyce polskiej w latach 60-tych ubiegłego wieku. Był to czas eksperymentów takich kompozytorów jak Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki, Kazimierz Serocki czy Witold Szalonek. Ale dźwięk, jego początek, sposób wydobycia, barwa, długość trwania czy wybrzmienie, jest niezmiennie w centrum zainteresowania kompozytorów wszystkich epok – w tym sensie sonorystami jesteśmy dziś wszyscy.

Projekt w Wilnie odbędzie się w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru w dniach 27-29 września. Składają się na niego wykłady, praca warsztatowa oraz recital, wszystko skierowane jest do młodych litewskich kompozytorów, studentów Wydziału Kompozycji LMTA jak również szerzej, do środowiska wykonawców muzyki współczesnej.

Koncert podsumowujący projekt „Szlakiem polskiego sonoryzmu” w Wilnie odbędzie się w dn. 28 września o godz. 18:00 w sali im. J. Karoso Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru (Gedimino pr. 42, Vilnius). Link do wydarzenia na Facebooku: VILNIUS. On the trail of polish sonorism.

W programie koncertu znajdą się zarówno sonorystyczne kompozycje polskich twórców takich jak Henryk Mikołaj Górecki, Marian Borkowski, Sławomir Kupczak i Maciej Jabłoński jak i prawykonania nowopowstałych litewskich utworów napisanych przez studentów LMTA specjalnie na tę okazję. Wszystko w wykonaniu flecistki Ewy Liebchen i pianistki Emilii Sitarz. Artystki poprowadzą również wykłady na temat współczesnego języka wykonawczego, technik i notacji.


Sam pomysł zrealizowania tego projektu w Wilnie narodził się z trwającej już kilka lat współpracy Ewy Liebchen z wybitnym litewskim kompozytorem Rytisem Mažulisem. Flecistka wielokrotnie wykonywała i nagrywała jego utwory. Ostatni, dedykowany jej „Svarstykles” prawykonany został na Festiwalu Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum w Krakowie w 2022 roku. Został też wydany na płycie flecistki w tym samym roku („Dizzy Divinity”, Bôłt Records).

Projekt „Szlakiem polskiego sonoryzmu” dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, objęty został także patronatem medialnym Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Partnerem projektu jest Instytut Polski w Wilnie.

Emilia Karolina Sitarz  – pianistka, dyrektor artystyczny Festiwalu Kwadrofonik oraz serii „LISTENINGS – Koncerty, które trzeba obejrzeć”, edukatorka, laureatka polskich nagród kulturalnych. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz studia magisterskie na Uniwersytecie Muzyki i Teatru w Rostocku, które ukończyła z wyróżnieniem. Oryginalne projekty muzyczne, które tworzy ze swoimi zespołami, często goszczą osobistości ze świata muzyki pop, jazzowej i ludowej (m.in. D. Miśkiewicz, A. Rojek, M. Koteluk, A. Strug). Współpracuje również z wybitną flecistką Ewą Liebchen. Koncertowała w większości krajów europejskich, w Stanach Zjednoczonych, na Bliskim Wschodzie i w Japonii. Jest współautorką takich projektów, jak: „Folk Requiem”, „Folklove”, „Byłem tu. Fryderyk” i „Urlicht”. Najważniejsze nagrania, w których uczestniczyła, to: Lutosławski Piano Duo, „Folklove”, „Folk Requiem”, „Piano.pl”, „Lutosławski – Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci” i in. Jest wykładowczynią gry na duecie fortepianowym i wykonawstwa nowej muzyki, oraz autorką cyklu koncertów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży poświęconych współczesnej muzyce. Jest pomysłodawczynią cyklu programów online „Play the Duo”, uruchomionego w 2020 roku, prezentującego utwory duetu fortepianowego.

Ewa Liebchen jest jedną z czołowych propagatorek współczesnej gry na flecie w Polsce, wykonującą szeroki repertuar, w tym gry na flecie. Skupiając się na muzyce kameralnej, występowała z wieloma grupami i zespołami specjalizującymi się w nowej muzyce, używając fletów od piccolo po basowy. Zarówno jako solistka, jak i członkini duetu Flute o’clock, promowała muzykę licznych polskich kompozytorów, z których wiele utworów zostało zamówionych i napisanych dla duetu. Te działania były wspierane przez Ministerstwo Kultury dzięki grantom, które umożliwiły jej i duetowi realizację projektów we współpracy z kompozytorami. 

from to
Scheduled ical Google outlook Muzyka Wydarzenia