28-30 listopada 2024 r., Litewski Narodowy Teatr Dramatyczny (al. Giedymina 4, Wilno)
Wśród jesiennych premier w Narodowym Teatrze Dramatycznym szczególnie polecamy Państwa uwadze „Anatomię samobójstwa“ w reżyserii Uršulė Bartoševičiūtė. Za scenografię i reżyserię świateł do sztuki na podstawie utworu Alice Birch odpowiada polska artystka Agata Skwarczyńska. Premiera spektaklu na deskach Nowej Sceny LNDT odbędzie się w dn. 28-30 listopada br. Przedstawienie ponownie będzie można obejrzeć w styczniu 2025 r.
W „Anatomii samobójstwa” przeplatają się ze sobą historie trzech pokoleń kobiet z jednej rodziny. Analizowane są losy babci, córki i wnuczki, uwzględniając różne wydarzenia z życia każdej z nich. Poruszane są tematy związane z: budowaniem relacji rodzinnych i romantycznych, mechanizmami powtarzających się wzorców interakcji oraz relacji międzypokoleniowych, stratami, oczekiwaniami społecznymi narzucanymi kobietom, anatomią samobójstwa i analizą grzechu.
W spektaklu Karolina, Anna i Bona są przedstawione jako kobiety w podobnym wieku – wszystkie są młodymi trzydziestolatkami, a ich historie opowiadane są widzom w jednym momencie. Różne koleje życia pozwalają spojrzeć na losy tej rodziny jako na transgeneracyjne łańcuchy wydarzeń, a nie na przypadkową kombinację działań i reakcji.
Autorka sztuki – brytyjska dramaturg i scenarzystka Alice Birch, rozważa samobójstwo, jak sugeruje tytuł, w sposób anatomiczny. Nie osądza, nie ocenia, ani nie usprawiedliwia działań kobiet, dążąc do narracyjnej obiektywności. Birch stwierdziła, że napisała utwór bardziej jako partyturę niż sztukę, umożliwiając zespołowi kreatywnemu i widzom spojrzeć na fabułę okiem detektywa – dostrzec i zarejestrować ukryte symbole, znaki i ślady, towarzyszącyce tej rodzinie; odkryć, co każdy z nas nieświadomie powtarza i przejmuje od rodziców, przenosząc z pokolenia na pokolenie.
Twórcy: Reżyserka – Uršulė Bartoševičiūtė, Scenografka i reżyserka światła – Agata Skwarczyńska, Kostiumografka – Liucija Kvašytė, Kompozytorka – Ieva Parnarauskaitė, Choreografka – Oksana Griaznova, Konsultantka genetyczka – dr Gabrielė Žukauskaitė, Asystent reżyserki – Deivydas Valenta, Drugi asystent reżyserki – Gustas Rupšys, Asystent kostiumografki – Izidorius Liaučius, Producentka – Kamilė Žičkytė.
W spektaklu wystąpią: Vytautas Anužis, Kęstutis Cicėnas, Algirdas Gradauskas, Žygimantė Jakštaitė, Elžbieta Latėnaitė, Marius Repšys, Aistė Rocevičiūtė, Augustė Pociūtė, Augustė Šimulynaitė, Jūratė Vilūnaitė.
Tłumaczenie sztuki z języka angielskiego na język litewski – Rita Kosmauskienė.
Czas trwania: 3 godziny 40 minut (spektakl dwuaktowy).
Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 16 roku życia.
Partnerem spektaklu jest Instytut Polski w Wilnie.
*
Polska scenografka, kostiumolożka, reżyserka światła.
W swoich projektach kieruje się doświadczeniami sztuki konceptualnej oraz minimalizmu. Często projektuje obiekty (rzeźby, instalacje). Od kilku lat zajmuje się tkaniną artystyczną (tradycyjne tkactwo i plecionkarstwo).
Stworzyła scenografię i oprawę wizualną do licznych spektakli teatralnych w Polsce i za granicą.
W 2015 r. otrzymała nagrodę indywidualną – Złotą Maskę – za scenografię do przedstawienia „Królowa Margot. wojna skończy się kiedyś” w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. W 2017 r. wzięła udział w międzynarodowej wystawie sztuki World Stage Design w Tajpei na Tajwanie, gdzie zdobyła główną złotą nagrodę za scenografię, kostiumy i reżyserię światła do spektaklu „Trędowata. Melodramat” z Teatru Polskiego w Bydgoszczy. W 2017 r. nagrodzona również za najlepszą scenografię do przestawienia „Przebudzenie wiosny” na Międzynarodowym Drama Schools’ Festival w Rabacie (Maroko).
Prowadziła warsztaty mistrzowskie, m.in. w New Delhi (Indie), Mexico City (Meksyk), na Florydzie (USA), w Pradze i Brnie (Czechy).