Do Kijowa na Karnawał Lorenzo de’ Medici* zawita Balet Dworski „Cracovia Danza”, który przedstawi spektakl baletowo-pantomimiczny Maskarada Królowej Bony. Spektakl inspirowany zapisami polskich obyczajów dworskich za panowania ostatnich Jagiellonów. Żywa ilustracja ówczesnych dworskich choreografii, przedstawienie najbardziej typowych form tańca jak: gajarda, pawana, wolta, gawot czy kurant. Treścią widowiska są historie, które mogły zdarzyć się na balu królowej Bony.
Tancerze w bogatych renesansowych strojach i stylizowanych maskach przenoszą nas w świat renesansowego karnawału, fantazji, miłości i dworskich intryg.
Balet Dworski „Cracovia Danza” to jedyny w Polsce profesjonalny zespół tańców dawnych, będący kontynuatorem działalności słynnego Baletu Dworskiego „Ardente Sole”, który został założony przez Romanę Agnel, utalentowaną tancerkę i choreografa. Początki działalności Zespołu sięgają roku 1997 roku, w którym grupa zapaleńców – zawodowych tancerzy klasycznych – poświęca niemal każdą wolną chwilę na wspólne studiowanie i odtwarzanie tradycyjnych tańców dworskich, stale rozwijając i doskonaląc znajomość tradycji dworów polskich i europejskich różnych epok oraz technikę tańca. Efekt końcowy tej tytanicznej niekiedy pracy to przepiękne widowiska historyczne, w których z równym pietyzmem odtworzone są średniowieczne, renesansowe czy barokowe układy choreograficzne, stroje oraz zwyczaje dworskie.
„Cracovia Danza” jest jedynym w Polsce profesjonalnym zespołem, ratującym od zapomnienia tę część polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego. Czy to dzięki wyjątkowej opiece Terpsychory, czy może raczej talentom i pasji wszystkich twórców, spektakle te wywierają na widzach niezapomniane wrażenie. Nawet drobne prezentacje taneczne, są zawsze dopracowane i wykonywane na najwyższym poziomie. Podstawą do tworzenia choreografii są traktaty pochodzące z XV i XVI wieku, w których dawni mistrzowie bardzo precyzyjnie opisywali taneczne figury i kroki, najpierw z pomocą rysunków, później uproszczonych symboli. Zapisy te pozwalają dzisiaj wiernie odtworzyć i zaprezentować autentyczne układy taneczne sprzed wieków. Zachowana ikonografia tańców dawnych jest też inspiracją do tworzenia autorskich choreografii.
* Wawrzyniec Medyceusz wł. Lorenzo di Piero de’ Medici, zwany Il Magnifico (Wawrzyńcem Wspaniałym), władca Florencji od 1469 roku. Dzięki niemu Florencja stała się głównym ośrodkiem włoskiego odrodzenia. Jako polityk dał się poznać jako człowiek zręczny i dzięki niemu zrodziła się legenda florenckiego złotego wieku. W celu utrzymania równowagi sił we Włoszech zawarł sojusz z Mediolanem i Wenecją. Opiekował się Piero i Antonio del Pollaiuolo, Andrea del Verrocchio, Leonardo da Vinci, Sandro Botticellim, Domenico Ghirlandaio i Michałem Aniołem.