Występy polskich zespołów „ČАČІ VORBA” i „ORKIESTRY ŚW. MIKOŁAJA” na Międzynarodowym Festiw
ČAČI VORBA tworzą profesjonalni muzycy mający na koncie współpracę z czołówką polskiej oraz ukraińskiej sceny folk i klezmer (Orkiestra św. Mikołaja, Się Gra, Jahiar Group, Kałe Bała, Transkapela, Burdon, Borys Somerschaff, Lubliner Klezmorim).
Maria Natanson – śpiew, skrzypce, altówka węgierska
Joanna Ulatowska – altówka węgierska, skrzypce, śpiew
Lubomyr Iszczuk – darabuka, dombek, tapan
Paweł Sójka – akordeon
Robert Brzozowski – kontrabas
Piotr Majczyna – bouzouki, mandola, gitara, cobza, baglama
W 2006 r. zespół ČAČI VORBA został laureatem konkursów IX Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja”, II Festiwalu Piosenki Słowiańskiej w Poznaniu oraz Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Górskiej i Folkowej w Zakopanem. Ma również w swym dorobku liczne koncerty w kraju i zagranicą, m.in. Vychodna (Słowacja, 2005), Burgwaldeck (Niemcy, 2005), Festiwal Folkowy „Z wiejskiego podwórza” (Czeremcha, 2006), „Scena Letnia Lapidarium” (Warszawa 2006, 2007), „Festiwal Kultury Romskiej 'Taboriada’ ” (Lublin, 2007), Festiwal Muzyki i Tradycji Klezmerskiej (Kazimierz Dln. n. Wisłą, 2007) „Etniczne Inspiracje” (Warszawa, 2007), „XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej 'Mikołajki Folkowe’ ” (Lublin (2007).
Orkiestra św. Mikołaja – to jeden z zespołów, które „wymyśliły” folk w Polsce. Bez wątpienia należy do elity zespołów folkowych w kraju. Przez niektórych znawców tematu uważana jest za kapelę, która ukształtowała styl folkowego muzykowania lat dziewięćdziesiątych, tworząc podstawy popularności tej muzyki w ostatnich czasach. Muzykę „Orkiestry”, w odróżnieniu od innych popularnych zespołów tego nurtu, cechuje stosowanie wyłącznie instrumentów akustycznych i techniki tzw. „białego” śpiewu. W swoich aranżacjach grupa chętnie stosuje rzadkie instrumenty strunowe jak dutar czy cymbały. To one w dużej mierze tworzą specyficzny i niepowtarzalny koloryt brzmienia zespołu nadając mu mistyczną aurę. Jako jedna z pierwszych kapel, wprowadziła do repertuaru muzykę inspirowaną słowiańskim folklorem muzycznym, przede wszystkim polskim, łemkowskim i huculskim.