4.04.2023 Muzyka, Wydarzenia

Hiszpańska premiera „Pasji według św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego. Dzieło pod dyrekcją Marzeny Diakun w Auditorio Nacional de Música.

We wtorek 4 kwietnia o godz. 19:30 w Sali Symfonicznej Auditorio Nacional de Música odbędzie się hiszpańska premiera "Pasji według św. Łukasza" Krzysztofa Pendereckiego. Pod batutą Marzeny Diakun, dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta Orquesta y Coro de la Comunidad de Madrid, po raz pierwszy w wykonaniu Orquesta y Coro de la Comunidad de Madrid z towarzyszeniem Chóru Polskiego Radia i Młodych Śpiewaków JORCAM K., dzieło uznanego polskiego kompozytora zabrzmi w Auditorio Nacional de Música (Sala Symfoniczna). Przybliżony czas trwania: 80 minut.

Nie przegap swojego biletu!

https://bit.ly/42Sad6j

KRZYSZTOF PENDERECKI
Nazwisko Krzysztofa Pendereckiego jest praktycznie synonimem europejskiej awangardy. Prawie wszystkie podręczniki historii muzyki zawierają dziś jego „Tren – Ofiarom Hiroszimy” (1960), kompozycję, która przenosi instrumenty smyczkowe do nieznanych dotąd granic. Do tego stopnia, że kompozytor musiał wymyślić notację, aby wyrazić swoje pomysły. Ale dla Pendereckiego innowacja i tradycja zawsze szły w parze, co widać w „Pasji według św. Łukasza” (1966), kompozycji religijnej napisanej językiem awangardy.

Od czasu prawykonania w katedrze w Bremie w 1868 roku uznawana jest za jedną z najbardziej niezwykłych kompozycji duchowych, jakie kiedykolwiek napisano. Tradycja i nowatorstwo idą w parze także w „Pasji według św. Łukasza” Pendereckiego (1966), religijnej kompozycji napisanej językiem awangardy. Polski muzyk był pod silnym wpływem Pasji Bacha, któremu oddaje hołd, wykorzystując motyw B-A-C-H w całej kompozycji. Jednak w przeciwieństwie do emocjonalnego języka Niemca, muzyczną ekspresję Pendereckiego można określić jako bardziej intelektualną. Jego dzieło nie tylko przedstawia cierpienie i śmierć Chrystusa, ale jest także wyrazem tragedii II wojny światowej. „Nie obchodzi mnie, jak krytycy będą opisywać 'Pasję’, czy jest tradycyjna, czy awangardowa. Dla mnie jest po prostu autentyczna. I to mi wystarczy” – wyznał Penderecki.

PASJA WEDŁUG PENDERECKIEGO
Alejandro Rodríguez Antolín, muzykolog i pracownik naukowy Universidad Autónoma de Madrid:

„Passio et mors Domini nostri Jesu Christi secundum Lucam”, czyli „Pasja według św. Łukasza” (1966) to bez wątpienia jedna z najważniejszych i najbardziej imponujących kompozycji w katalogu Krzysztofa Pendereckiego (1933-2020). Składająca się z dwóch części i dwudziestu siedmiu numerów „Pasja według św. Łukasza” przypisana jest estetyce atonalnej, ale w sposób niesztampowy, z kilkoma momentami i elementami typowymi dla dzieł tonalnych. Przy tym wszystkim stanowi równowagę między muzyczną tradycją a współczesnością, między tajemnicami boskości a impulsami przyziemności. To ćwiczenie we wspaniałości nie tylko przybliża nam zręczne umiejętności kompozytorskie Pendereckiego, ale także kluczowy moment w powojennej Europie, a dokładniej ukryte napięcia w Polsce i Niemczech. Dzięki rewizji barokowych Pasji i postaci Johanna Sebastiana Bacha, do której odwołuje się nawet użycie sekwencji nut znanej jako „motyw BACHa”, utwór stanowi amalgamat estetyk od otwierającego „O Crux Ave”, z hymnem „Vexilla regis prodeunt” jako wstępem do tekstu ewangelii, po splendor jego kulminacji w E-dur na końcu „In Pulverem Morits… In Te, Domini, Speravi”. Mistrzowski utwór, charakteryzujący się kompozycją bloków dźwiękowych, imponującą reprezentacją orkiestry i chórów oraz, krótko mówiąc, pokazem napięć i wrażeń, które nie pozostawiają słuchaczy obojętnymi.

PROGRAM

I

O Crux, ave, spes unica
Et egressus ibat
Deus Deus meus
Domine, quis habitabit
Adhuc eo loquente
Ierusalem, Ierusalem
Ut quid, Domine
Comprehendentes autem
Iudica me, Deus
Et viri, qui tenebant illum
Ierusalem, Ierusalem
Miserere mei, Deus
Et surgens omnis

II
Et baiulans sibi crecem
Popule meus
Ibi crucificerunt eum
Crux fidelis
Ecce lignum Crucis
Iesus autem dicebat
…in pulverem mortis
Et stabat populus
Unus autem de bis
Stabant autem iuxta crucem
Stabat mater dolorosa
Erat autem fere hora
Consummatum est
In te, Domine, speravi

CHÓR
Chór Wspólnoty Madrytu (Coro de la Comunidad de Madrid)
Chór Polskiego Radia (Coro de la Radio Polaca)
Młode wokalistki JORCAM (Jóvenes Cantoras de la JORCAM)
Orkiestra Wspólnoty Madrytu (Orquesta de la Comunidad de Madrid)

DYRYGENT
MARZENA DIAKUN

www.fundacionorcam.org/artista/marzena-diakun

SOLIŚCI

JOSEP VILA I CASAÑAS, DYRYGENT CHÓRU
MARIA PIOTROWSKA-BOGALECKA, CHÓRMISTRZ CHÓRU POLSKIEGO RADIA
ANA GONZÁLEZ, DYRYGENTKA MŁODYCH WOKALISTEK JORCAM
OLGA PASIECZNIK , SOPRAN
MARIUSZ GODLEWSKI, BARYTON
ŁUKASZ JAKOBSKI, BAS
ANGEL SAIZ, RECYTATOR

*Chór Polskiego Radia, który bierze udział w tym programie wraz z Orquesta y Coro de la Comunidad de Madrid i Młode Wokalistki JORCAM, jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej oraz Miasto Kraków.

WIĘCEJ INFORMACJI

www.fundacionorcam.org/evento/ciclo-sinfonico-ix-22-23

Scheduled Muzyka Wydarzenia

„Jednooki król” w reżyserii Antoniny Choroszy Teatru

23 maja 2025 r. władzę na Scenie Teatro Echegaray przejmie JEDNOOKI KRÓL – druga z serii premier sezonu obchodów 100-lecia działalności Teatru Nowego w Poznaniu, który przyjeżdża do Malagi na zaproszenie TEATRO CERVANTES DE MÁLAGA E INICIATIVAS AUDIOVISUALES, S.A., będących organizatorem 42. Edycji Festivalu de Teatro de Málaga. Teatr Nowy w Poznaniu zaprezentuje komediodramat znakomitego hiszpańskiego pisarza Marca Crehueta w reżyserii Antoniny Choroszy, aktorki od wielu lat związanej z Teatrem Nowym w Poznaniu, zdobywczyni wielu nagród, artystki cieszącej się dużym uznaniem w branży teatralnej i filmowej w Polsce. Spektakl „Jednooki król” jest jej debiutem reżyserskim.
23 05.2025 Wydarzenia

Wielokrotnie nagradzana wykonawczyni i kompozytorka Hania Rani

Hania Rani odwiedzi Hiszpanię, aby zaprezentować najnowszy album „Ghosts” Będzie można jej posłuchać: 23 kwietnia w La Paqui w Madrycie, 24 kwietnia w Sali Apolo w Barcelonie 26 kwietnia w Muzeum Guggenheima w Bilbao. Bilety dostępne są w sprzedaży na Last Tour i pinatamusic.es.
23 04.2024 26 04.2024 Muzyka, Wydarzenia

Cykl konferencji „Pisarze przeciwko tyranii” 🗓

Od 8 do 13 kwietnia dziennikarz i tłumacz p. Higinio J. Paterna zorganizuje w Sewilli, Madrycie, Walencji i Jaén cykl konferencji zatytułowanych „Pisarze przeciwko tyranii”. Zaprezentowane zostaną kariery i twórczość czterech wybitnych polskich pisarzy XX wieku: Zofii Kossak, Antoniego Ossendowskiego, Józefa Mackiewicza i Tadeusza Dołęgi-Mostowicza.
08 04.2024 13 04.2024 Historia, Literatura, Wydarzenia