Z okazji Międzynarodowego Dnia Jazzu pragniemy przypomnieć Państwu zespoły i sylwetki polskich jazzmanów będących legendami tego gatunku muzycznego w Polsce. Zachęcamy również do wysłuchania archiwalnego nagrania z 1963 r., na którym zostali utrwaleni wspomniani artyści.
Warszawscy Stompersi – zespół jazzu tradycyjnego utworzony w listopadzie 1957 r. (działał do 1966 r.). W 1961 r. stał się zespołem profesjonalnym. We wrześniu 1958 r. uczestniczył w I Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym Jazz Jamboree w Warszawie. Na festiwalu tym występował później rokrocznie do 1964 r. W latach 1962-1966 koncertował w Szwecji, Finlandii, NRD, RFN, Belgii, ZSRR, USA i Kanadzie.
Zbigniew Namysłowski (1939-2022) – polski saksofonista jazzowy, kompozytor i aranżer. Jako pierwszy jazzman z Polski wydał płytę za granicą. Swoją przygodę z jazzem rozpoczął w 1957 r. Początkowo fascynował go jazz tradycyjny – grał na puzonie w znanych polskich zespołach dixielandowych, był liderem grupy Modern Dixielanders. Potem odkrył jazz nowoczesny i rozpoczął karierę saksofonisty. Z zespołem The Wreckers Andrzeja Trzaskowskiego odbył w 1962 roku trasę koncertową po USA. W latach 60. XX w. grał we własnych zespołach: Jazz Rockers i Zbigniew Namysłowski Quartet. Brał też udział w nagrywaniu płyt innych artystów, m.in. „Astigmatic” Krzysztofa Komedy i „Enigmatic” Czesława Niemena. W 2005 r. na zaproszenie Instytutu Polskiego w Wilnie występował na festiwalu „Kaunas Jazz”. Jego dyskografia obejmuje ponad 30 autorskich płyt, z których wiele wydanych zostało za granicą.
Andrzej Trzaskowski (1933-1998) – jazzowy kompozytor, pianista, dyrygent i publicysta. Był pionierem jazzu w Polsce, ”mózgiem polskiego jazzu”, jak nazwał go Tomasz Stańko. Należał do grona najważniejszych postaci polskiego jazzu, nie tylko w początkach, ale także w dalszym jego rozwoju.
Razem z Krzysztofem Komedą i Andrzejem Kurylewiczem z pionierskiej trójki wielkich pianistów, którzy weszli na polską scenę jazzową w początkach lat 50., Trzaskowski wyznaczył jeden z najważniejszych kierunków w polskim jazzie – własną koncepcję FREE JAZZU.
W 1959 Trzaskowski założył własny zespół – THE WRECKERS. W 1962 r. przez dwa miesiące koncertowali w USA. Była to pierwsza w historii polska grupa jazzowa, która wystąpiła w Stanach Zjednoczonych.
Oprócz działalności koncertowej i organizatorskiej, Andrzej Trzaskowski zajmował się również publicystyką i krytyką muzyczną. Od 1957 był stałym publicystą i recenzentem „Jazz Forum”. Publikował w prasie zagranicznej. Jest współautorem „Leksykonu kompozytorów XX wieku” (1963-1965) i współredaktorem haseł działu jazzowego „Encyklopedii Muzycznej PWM”, a także autorem licznych recenzji, artykułów i esejów w czasopismach muzycznych.
Krzysztof Komeda (właśc. Krzysztof Trzciński, 1931-1969) – polski kompozytor i pianista jazzowy, twórca znanych na całym świecie standardów jazzowych i muzyki filmowej. Pionier jazzu nowoczesnego w Polsce. Najczęściej występował z własnym sekstetem (założonym w 1956). Napisał muzykę do 65 filmów. Pierwszym filmem zilustrowanym muzycznie przez Komedę była etiuda filmowa Romana Polańskiego Dwaj ludzie z szafą (1958), ostatnim zaś również film tego reżysera – Dziecko Rosemary (USA, 1968), ze słynną „Kołysanką” jako motywem przewodnim.
Komeda zaistniał na polskiej estradzie w 1956 roku podczas I Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Jazzowej w Sopocie. Zdaniem prof. Marka Hendrykowskiego występ sekstetu Komedy stał się wielkim wydarzeniem kulturalnym doby Odwilży i Października, a na sopockiej estradzie doszło do przełomu w polskiej kulturze, ponieważ nagle w centrum odradzającej się kultury polskiej znalazła się potępiana przez władze muzyka jazzowa.