Koncert odbędzie się w ramach międzynarodowego festiwalu muzyki dawnej „Banchetto Musicale“.
Zabrzmią utwory Wojciecha Dankowskiego (ok. 1760 r. – ok. 1814 r.) i Jana Piotra Habermanna (ok. 1720 r. – 1762 r.).
21 września 2022 r. o godz. 20.00, kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Wilnie (Franciszkański, ul. Pranciškonų 1).
Wstęp wolny. Organizatorzy zachęcają do składania ofiar na restaurację kościelnych fresków.
WYKONAWCY:
Dyrygent Andrzej Szadejko (Polska)
Duodeco (Litwa), kierownik Povilas Vanžodis
Augustė Andrijauskaitė, Justina Leinartaitė, Ūla Zemeckytė, Evita Rudžionytė, Povilas Vanžodis, Evaldas Alekna, Gabrielius Gaidamavičius, Arūnas Maliukas
Goldberg Baroque Ensemble (Polska), kierownik Andrzej Szadejko
Radosław Kamieniarz, Mateusz Janus – skrzypce, Anna Luiza Aleksandrow-Bertasch – altówka, Bartosz Kokosza – wiolonczela, Michał Bylina – kontrabas, Leszek Wachnik – fagot, Katarzyna Pilipiuk, Katarzyna Czubek – oboje, Bartosz Duchnowski, Alicja Rozwadowska – waltornie, Paweł Hulisz, Emil Miszk – trąbki, Paweł Szewczyk – instrumenty perkusyjne, Agnieszka Wesołowska – organy
Program koncertu skupia się na utworach dwóch kompozytorów i wybitnych ówczesnych skrzypków, aktywnie działających w litewsko-polskiej przestrzeni geograficznej: Wojciecha Dankowskiego (ok. 1760 r. – ok. 1814 r.) oraz Jana Piotra Habermanna (ok. 1720 r. – po 1762 r.). Dzięki tak dobranemu programowi występ Goldberg Baroque Ensemble stwarza możliwość lepszego poznania mniej dziś znanych fragmentów życia muzycznego XVIII w.
Wojciech Dankowski (urodził się ok. 1760 r., zmarł po 1800 r.) najprawdopodobniej urodził się w Wielkopolsce, choć przypuszcza się, że rodzina kompozytora była czeskiego pochodzenia (nosił on początkowo przydomek Danek). Niestety bardzo niewiele wiemy o tym skrzypku i kompozytorze związanym początkowo z zakonem cystersów (działał m.in. w klasztorze w Obrze). W latach 1787-1790 był kapelmistrzem katedry w Gnieźnie. W latach dziewięćdziesiątych, jak podaje Józef Elsner – nauczyciel Fryderyka Chopina – mógł być związany z teatrem muzycznym w Lwowie jako dyrygent i altowiolista. Natomiast po 1800 r. pełnił funkcję kapelmistrza przy kościele Marii Magdaleny w Poznaniu. Niestety nie wiemy nic więcej o miejscach jego pobytu, za to miejsca gęsto rozrzucone na terenach byłej pierwszej rzeczypospolitej, w których zachowała się jego dziedzictwo, głównie sakralne, świadczą o tym, że za życia był niezwykle popularnym kompozytorem. Część rękopisów i odpisów, między innymi wykonywana podczas koncertu Msza in D, zachowana jest w Wilnie.
Jeszcze mniej wiemy na temat skrzypka i kompozytora Jana Piotra Habermanna (ur. ok. 1720 r. – zm. 1762 r.), pod koniec lat trzydziestych działał w bursie muzycznej jezuitów w Krakowie, w latach czterdziestych – u jezuitów we Lwowie, potem znowu w Krakowie, a tuż przed śmiercią sprowadzono go do słynnej kapeli na jasnej Górze w Częstochowie. Z jego twórczości zachowały się tylko cztery arie da capo z stylu galant, z których dwie wykonany na koncercie.
Goldberg Baroque Ensemble, założony przez Andrzeja Szadejkę w 2008 roku, specjalizuje się w interpretacjach muzyki wokalno-instrumentalnej dawnego Gdańska i Pomorza. Repertuar barokowo-klasyczny zespołu realizowany jest w oparciu o historyczną praktykę wykonawczą na odpowiednich instrumentach. Orkiestrę tworzą polscy i zagraniczni muzycy, absolwenci renomowanych europejskich ośrodków muzyki dawnej (Schola Cantorum Basiliensis, Królewska Akademia Muzyczna w Londynie, Królewskie Konserwatorium w Hadze). Zespół wykonuje koncerty w Polsce i za granicą. Pośród dokonań dominuje 14 nominowanych do nagród FRYDERYK i OPUS KLASSIK premierowych płyt CD i SACD z wykonaniami muzyki pomorskiej dla polskich wytwórni Dux i Sarton, a obecnie dla niemieckiej wytwórni MDG.
Organizator: OPP „Banchetto Musicale”
Partnerzy: OPP „Centrum kultury i duchowości w Wilnie“, Instytut Polski w Wilnie