Inscenizacja „Mein Kampf” Teatru Powszechnego w Warszawie
Głośna i kontrowersyjna sztuka polskiego reżysera pt. „Mein Kampf” (Teatr Powszechny w Warszawie) będzie grana w Kownie! Niewygodna i prowokacyjna sztuka w reżyserii Jakuba Skrzywanka będzie pokazana 25 i 26 września br. o godz. 18:00 na Scenie Głównej Narodowego Teatru Dramatycznego w Kownie. Spektakl dla widzów od 18. roku życia będzie grany po polsku z tłumaczeniem na język litewski.
W powszechnej opinii „Mein Kampf” Adolfa Hitlera jest książką źle napisaną, bełkotliwą, nieczytaną i – co ważniejsze – niewartą czytania, a poza tym prawie niedostępną, bo już historyczną, książką zakazaną, której lepiej nie tykać. Są i tacy, którzy sądzą, że wpływ „Mein Kampf“ na ludzkie umysły zakończył się wraz z klęską nazistów – tak jak pierwszy polski wydawca książki, który ćwierć wieku temu napisał: „Nie sądzę, aby poglądy autora w swojej najbardziej odrażającej warstwie mogły mieć dziś w Polsce wpływ na kogokolwiek” (Wydawnictwo SCRIPTA MANET, Krosno 1992). Tymczasem „Mein Kampf”, także po 1945 r., była i jest tłumaczona, wydawana, sprzedawana i czytana niemal na całym świecie. Pozostaje nadal jedną z najbardziej wpływowych książek XX wieku. Można ją kupić, znaleźć w Internecie, a w niektórych krajach jest dostępna w stałej sprzedaży w księgarniach. W 2016 r. „Mein Kampf“ znalazła się w domenie publicznej, ponieważ wygasły do niej prawa autorskie.
Twórcy sztuki przyglądając się „Mein Kampf”, starali się zbadać, do jakiego stopnia aktualne są dziś postulaty i idee zapisane przed ponad dziewięćdziesięciu laty. Analizując język i narrację Hitlera, zadawali sobie pytanie o język współczesności i mowę nienawiści. Pytali, ile musiało paść słów, zanim doszło do Holokaustu oraz ile jeszcze musi ich paść, żeby historia się powtórzyła. Dlaczego, pomimo doświadczeń drugiej wojny światowej, faszyzm i narodowy socjalizm znów stały się atrakcyjnymi ideologiami, a sztandary i hasła nacjonalistyczne tak szybko zastąpiły dumę z wielokulturowo różnorodnej, zjednoczonej Europy? Zastanawiali się, czy w książce Hitlera można znaleźć odpowiedź na te pytania. Zwłaszcza w sytuacji, w której łączenie nacjonalistycznych haseł i socjalistycznych postulatów staje się częstą praktyką populistycznych ugrupowań politycznych.
Uwaga! W spektaklu wykorzystywane jest intensywne światło stroboskopowe i głośna muzyka.

Spektakl dla widzów od 18. roku życia.
Premiera – 23 marca 2019 r.
Czas trwania – 150 min.
Twórczynie i twórcy
Reżyseria – Jakub Skrzywanek
Dramaturgia – Grzegorz Niziołek
Scenografia i kostiumy – Agata Skwarczyńska
Muzyka – Karol Nepelski
Choreografia – Agnieszka Kryst
Wideo – Magda Mosiewicz
Asystentka scenografki – Karolina Srpkowá
Obsada: Klara Bielawka Aleksandra Bożek, Arkadiusz Brykalski, Mamadou Góo Bâ, Natalia Lange, Oskar Stoczyński
Więcej informacji oraz bilety: https://tiny.pl/1c2svpnp

Jakub Skrzywanek – reżyser teatralny, autor tekstów, twórca instalacji performatywnych. Od 2024 r. dyrektor artystyczny Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Tworzyć teatr, który „nie jest obojętny na to, co dzieje się wokół” – to jego cel artystyczny i etyczny.
Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, Filologii Polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz kursu DOK PRO w Mistrzowskiej Szkole Wajdy.
Wyreżyserował m.in. spektakle: „Mein Kampf” (Teatr Powszechny w Warszawie), „Opowieści niemoralne” (Teatr Powszechny w Warszawie), „Śmierć Jana Pawła II” (Teatr Polski w Poznaniu), „Spartakus. Miłość w czasach zarazy” (Teatr Współczesny w Szczecinie) i „Undergrands Girls” (Teatr Ilxom w Taszkiencie). Laureat Paszportu Polityki w kategorii Teatr (2023), Nagrody Artystycznej Miasta Szczecin za rok 2022 i Lauru Konrada, a także nagród indywidualnych na festiwalach „Kontakt” w Toruniu i „Boska Komedia” w Krakowie.
W listopadzie 2025 r. Jakub Skrzywanek premierowo zaprezentuje na deskach Narodowego Teatru Dramatycznego w Kownie spektakl pt. „Dziady Litewskie” na podstawie dramatu Adama Mickiewicza. Polecamy Państwa uwadze rozmowę polskiego reżysera z teatrolożką dr Iną Pukelytė, która ukazała się 2 września br.