Performance Pawła Kulczyńskiego podczas tegorocznej iluminacji instalacji Hasiora Słoneczny Rydwan 🗺
W sobotę 19 października Kulturhistoriska Föreningen w Södertälje zaprasza do świętowania ‘Słonecznego Rydwanu’ poprzez zaświecenie pochodni na cementowych koniach Hasiora. O godzinie 17.00 w Saltsjötorget w Södertälje wyruszy pochód do instalacji Hasiora, gdzie konie zostaną oświetlone. Oprócz tego w ramach programu będą miały miejsca występy artystów, w tym Pawła Kulczyńskiego, który zaprezentuje perfromance zainspirowany innym dziełem Hasiora „Organy”.
Paweł jako artysta dźwiękowy, podejmie próbę stworzenia potencjalnej audiosfery towarzyszącej rzeźbie Władysława Hasiora „Organy”, poszukując domniemanego brzmienia rzekomo planowanych dla pomnika piszczałek. Próba takiego wyobrażenia, bądź rekonstrukcji, opierać się musi na domysłach, gdyż nie ma pewności, czy i jakie elementy generujące dźwięki planował rzeźbiarz dla swojego dzieła. Można jednak założyć, że miały być uruchamiane wiatrem. Biorąc więc pod uwagę formę i tytuł, można pokusić się o szkicowy zarys pejzażu dźwiękowego, który mógłby powstać w udźwiękowionej wersji stalowej konstrukcji. Wskazówką jest prasowa relacja z otwarcia pomnika, która, choć nieprawdziwa, może zabierać ziarno prawdy o intencji Hasiora: „Wiatr dmie w organowe flety. Wydobywa z nich dźwięki specjalnie wystrojone w trzy minorowo brzmiące akordy.”
Więcej informacji znajduje się na stronie galerii
Artyści: Filip Fjellström, Mattias Moberg, Mikael Norstedt, Mats Pertoft, Anneli Karlsson, Johnny Karlsson Kern, Leif Jansson & Paweł Kulczyński.
Paweł Kulczyński – muzyk, eksperymentator i artysta dźwiękowy, autor koncertów plenerowych, instalacji dźwiękowych oraz muzyki teatralnej. Używa złożonych metod syntezy, kompozycji i projekcji dźwięku przestrzennego, prowadzi warsztaty i spacery dźwiękowe. Zainteresowany jest społecznym i przestrzennym aspektem muzyki, fenomenologią audiosfery, akustyką, zdarzeniami losowymi i konceptualizmem. Tworzy elektroniczną muzykę awangardową na przecięciu gatunków, o trudnym do zidentyfikowania idiomie. Jego najnowsze prace zawierają wątki masowego wymierania, żałoby planetarnej i kryzysu klimatycznego. Współpracuje z wiodącymi festiwalami oraz instytucjami w Polsce i zagranicą. Występował m.in. na festiwalach: Unsound w Krakowie, Nowym Jorku, Toronto i Bishkeku, Sacrum Profanum, CTM Berlin, Primavera Sound i Gwangju Biennale.
Wydarzenie jest zorganizowane przez Kulturhistoriska föreningen i Södertälje, Instytut Polski, ABF Södertälje-Nykvarn oraz Södertälje konsthall.