Wydarzenie jest wspierane przez Ambasadę RP w Hiszpanii, Ambasadę Ukrainy w Hiszpanii, Bractwo Schronienia i Miłosierdzia z Madrytu, Fundację Polski Dar dla potrzebujących, Instytut Polski oraz sponsora Polskie Linie Lotnicze LOT. Wszystkie środki zebrane z biletów i Fila Zero zostaną przekazane Fundacji „Dajmy Nadzieję” we Lwowie (Ukraina) (Fila Zero: kod Bizum 01819. Ref.: koncert 01.06).
Bilet: 10€ (minimalna donacja).
PROGRAMA
1/ Yuri Shevchenko (1953-2022)
– My je! (¡Estamos!)
2/ Feliks Nowowiejski (1877-1946)
– Preludio (I parte del III Concierto para órgano op. 56, nr 3)
– Infantes Dei (II parte del I Concierto para órgano op. 65, nr 1)
3/ Louis Claude Daquin (1694-1771)
– Preludio Le Coucou (El cuco)
4/ Cesar Franck (1822-1890)
– III Coral en La menor
5/ Georgiy Kurkov (* 1954)
– Diesix
6/ Myroslav Skoryk (1938-2020)
– Melodyia
7/ Mieczysław Surzyński (1866-1924)
– Pastorale op. 36
– Toccata op. 36
O JERZYM KUKLI
Organista, budowniczy organów, dyrygent i popularyzator muzyki. Studiował grę na organach w Konserwatorium Muzycznym w Krakowie (prof. Mirosława Semeniuk-Podraza) oraz dyrygenturę w Katowicach (prof. Jan Wincenty Hawel). Był stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki w latach 1990-91 (VSMU Bratysława, w klasie prof. dr Ferdinanda Klindy). Uczestniczył w kursach mistrzowskich u profesorów Michaela Schneidera i Gastona Litaize.
Jako organista występował na najważniejszych polskich festiwalach, koncertował także w Austrii, Czechach, Danii, Niemczech, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, na Ukrainie i we Włoszech. Jego występy zostały nagrane na 6 płytach CD. Dokonał polskiego prawykonania dwóch utworów Oliviera Messiaena: „Les Corps Glorieux” (1987) i „Verset pour la fete de la dedicace” (1989). Od początku swojej działalności koncertowej i publicystycznej promuje muzykę Feliksa Nowowiejskiego w Polsce i za granicą.
Jako dyrygent prowadził orkiestry Filharmonii Kaliskiej, Koszalińskiej, Lubelskiej, Śląskiej, Świętokrzyskiej, Winnickiej (Ukraina) oraz Bielską Orkiestrę Kameralną.
Publikował artykuły na temat muzyki polskiej i problemów budownictwa organowego w czasopiśmie „Ruch Muzyczny” i innych czasopismach naukowych.
Organizował i koordynował festiwale i cykle koncertowe w Polsce, m.in. Sandomierskie Recitale Organowe, Bystrzańskie Recitale Organowe, Międzynarodowe Festiwale „Organy Bielska-Białej” i „Muzyka na Zamku w Bielsku”. W 2016 r. zainicjował projekt „Nadwiślańskie Lato Organowe”, w ramach którego odbywają się międzynarodowe festiwale i cykle koncertów organowych w Dęblinie (od 2015 r.), Końskowoli (od 2012 r.) i Puławach (od 2010 r.).
W 2017 roku w uznaniu za działalność na rzecz upowszechniania kultury muzycznej otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Puławy.
Do jego najważniejszych osiągnięć w dziedzinie budownictwa organowego należą: rekonstrukcja organów Walckera/Biernackiego w katedrze łomżyńskiej, rekonstrukcja organów chóralnych w katedrze w Oliwie oraz przeniesienie i rekonstrukcja dużych organów z sali koncertowej Filharmonii Słowackiej w Bratysławie do kościoła Najświętszej Marii Panny w Warszawie. Był także doradcą muzycznym i autorem intonacji wielu prestiżowych polskich instrumentów, m.in. Bazyliki Jezuitów w Krakowie, Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, wielkich organów Katedry w Oliwie oraz dwóch instrumentów Bazyliki Ojców Paulinów na Jasnej Górze.
Fot.: Tomasz Sowiski