Supermarket Art Fair to międzynarodowe targi sztuki w Sztokholmie, które prezentują sztukę z całego świata. Celem organizatorów jest ujęcie w programie unikatowych projektów i konceptów, tworzenie nowych relacji między szwedzką i międzynarodową sceną artystyczną, a także dialogu między artystami a publiką.
Targi Supermarket to fantastyczne wydarzenie dla każdego, kto chce odkryć nowe idee oraz koncepty w sztuce współczesnej! Odwiedzający mają również okazję dowiedzieć się więcej o polskiej sztuce i porozmawiać z fantastycznymi gośćmi z Polski, tworzącymi niezależne artystyczne inicjatywy!
Zapraszamy!
Więcej o polskich artystach biorących udział w tegorocznych Targach:
GALERIA NOWY ZŁOTY
NOWY ZŁOTY, czyli nieformalna inicjatywa wystawiennicza działająca od 2019 roku w kiosku zlokalizowanym na jednym z osiedli Wrocławia. Nasz program realizujemy poza ścisłym centrum miasta, z myślą o poszerzeniu pola kultury i poszukiwaniu innych form prezentacji sztuki współczesnej. Tworząc wystawy w obiekcie architektonicznym jakim jest kiosk, wchodzimy w relacje z przestrzenią publiczną, a także nie intencjonalną publicznością.
Program NOWEGO ZŁOTEGO składa się z dwóch cykli wystawienniczych – pierwszy to wystawy-odsłony, które każdorazowo w inny sposób wchodzą w relację z przestrzenią kiosku; drugi to CEREMONIAŁ, zakładający prezentację prac w formie flag na maszcie zamocownym na dachu kiosku. Cykle przeplatają się, co oznacza, że gdy na kiosku jest wywieszona flaga, w środku trwają prace nad kolejną ekspozycją.
Kolejni artyści i artystki pokazujący swoje prace w ramach inicjatywy są wybierani na podstawie nominacji czy rekomendacji. W przypadku wystawa – artystka/artysta goszczący w danym momencie w NOWYM ZŁOTYM typuje trzy osoby, z których wybierana jest jedna. Jeśli chodzi o CEREMONIAŁ – to zespół kuratorski proponuje trzy flagi, a artystka/artysta wybiera kolejną do prezentacji. W ten sposób tworzą się swego rodzaju sztafety, złote łańcuszki. Wystawy i osoby pozostają w pewnej relacji ze sobą, tworzy się specyficzna społeczność wokół kiosku. Jest to jednocześnie specyficzna metoda kuratorska, która pozwala na poszerzanie swoich poszukiwań dzięki wskazaniom innych osób.
Podczas targów sztuki niezależnej SUPERMARKET w Sztokholmie, w niewielkiej przestrzeni przypominającej wymiarami kiosk, zaprezentujemy CEREMONIAŁ. Składa się on jak dotąd z ośmiu flag. Autorkami/autorami prac są: Monika Drożyńska (PL), Yulia Krivich (UA), Alex Urso (IT), Nikolay Karabinovych (UA), Jolanta Nowaczyk (PL), Nikita Kadan (UA), Joanna Rajkowska (PL), Magdalena Karpińska (PL).
Część z flag jest autorstwa ukraińskich artystek i artystów – Yulii Krivich, Nikolaya Karabinovycha, Nikity Kadana. Dzięki prezentacji w międzynarodowym kontekście wzmacniamy widoczność ich widoczność, co w sytuacji trwającej wojny Rosji przeciwko Ukrainie wydaje się nam szczególnie istotne. Wszystkie prace, które pokazujemy w Sztokholmie, dotyczą tematyki społecznej i politycznej – komentują bieżące zagadnienia związane z pandemią, sytuacją migracyjną, kryzysem uchodźczym, chwiejnością systemów. Stanowią istotny komentarz do aktualnych tematów, zachęcają do refleksji i rozmowy.
Zespół kuratorski: Magdalena Kreis i Yuriy Biley
GALERIA LELE ART SPACE
Tworzymy nowe miejsce dla sztuki. W naszej siedzibie funkcjonują pracownie kilkunastu zaproszonych przez nas artystek i artystów oraz przestrzeń wystawiennicza o powierzchni 200 metrów kwadratowych i unikalnym postindustrialnym charakterze.
Często unikatowa akustyka opuszczonych terenów miejskich jest idealnym środowiskiem dla „oka umysłu”. Wystawa „Reverb” ma na celu umożliwienie widzom wsłuchania się w architekturę, jej nieustanny hałas, artefakty dźwiękowe oraz pokazanie różnych zjawisk akustycznych w nowych strukturach audiowizualnych, takich jak deformacje uchwyconych dźwięków.
Bardzo ważną rolę odgrywa industrialny charakter i echo, jakie można stworzyć w dawnej hali, w której obecnie mieści się galeria Lele Art Space. Rysunki i diagramy posłużyły do stworzenia animowanych partytur, które następnie zostały odtworzone na biodegradowalnych wydrukach 3D. W pustej sali wystawienniczej organizowano także sesje nagrań muzycznych. Wszystkie powyższe obiekty, szkice i nagrania stanowią futurystyczną wersję koncepcji miasta.
PERFORMER KONRAD JUŚCIŃSKI
W swojej pracy odwołuję się do takich pojęć jak miejsce bezpieczne oraz utopia. Określenie „miejsce bezpieczne” pochodzi z mojej własnej praktyki artystycznej i definiuję je w przestrzeni obiektów a także działań performatywnych. Aparat pojęciowy „miejsca bezpiecznego„ rozumiem jako specyficzny stan równowagi między tym co dobre i złe. Ideą projektu, który chciałbym zrealizować jest badanie miejsca z użyciem formy przestrzennej- obiektu oraz przy pomocy obecności ciała performera. Interesuje mnie zagadnienie zmiany „stanu skupienia” i nad tym problemem chciałbym się dokładniej zastanowić podczas działań w Sokołowsku.
Konrad Juściński– ur. w 1977 w Gorzowie Wielkopolskim. W 2014 roku obronił doktorat na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Absolwent Wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa UAP. Zajmuje się głównie działaniami w przestrzeni: obiekty, instalacje oraz performance. W latach 2002-2005 asystent w pracowni Rzeźby i Działań Przestrzennych profesora Jana Berdyszaka. Dwukrotny Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2009 i 2014 roku. Aktualnie mieszka i pracuje w Poznaniu.
Projekt jest organizowany we współpracy z m.in. Instytutem Adama Mickiewicza oraz Targami Sztuki Supermarket Art Fair.