Polskie ślady. Wystawa zbiorowa w galerii sztuki Södertälje konsthall 🗺
Na wystawie prezentowane są prace: Magdaleny Abakanowicz, Jerzego Beresia, Józefa Gałązki, Teresy Gogulskiej-Seger, Władysława Hasiora, Jana Håfströma, Anny Kellerth, Natana Kryszka, Évy Mag i Torstena Renqvista.
Jako hołd i przypomnienie żywej wymiany kulturalnej między Szwecją a Polską w drugiej połowie XX wieku, wystawa Polska spår (Polskie ślady) prezentuje historię tej wieloletniej współpracy. Na ekspozycji znajdują się także prace artystów działających w Szwecji, którzy czerpali inspirację zarówno ogólnie z historii sztuki i kultury Polski, jak i w szczególności z prac wystawianych artystów. Zarówno Jan Håfström, jak i nieżyjący już Torsten Renqvist interesowali się sztuką Hasiora. Natomiast, Anna Kellerth i Éva Mag fascynują się monumentalnymi rzeźbami Abakanowicz. Ponadto, żeby pokazać ciągłość wymiany artystycznej między pokoleniami, pokazane zostały prace polskiego duetu artystycznego: Józefa Gałązki i Natana Kryszka, które powstały w dialogu z twórczością Hasiora.
Od momentu otwarcia galerii sztuki Södertälje konsthall w 1968 roku, jej działalność charakteryzowało zainteresowanie sztuką z całego świata. Już w ramach pierwszych projektów zaprezentowano prace artystów z tak różnych krajów jak Egipt, Kuba czy Polska. Wśród polskich artystów, którzy wystawiali się w galerii są tak znane nazwiska jak Władysław Hasior (1928 – 1999) oraz Magdalena Abakanowicz (1930 – 2017). Sztuka Hasiora wzbudza duże zainteresowanie wśród międzynarodowej publiczności, zachwyca niecodziennymi połączeniami starych zabawek, przedmiotów religijnych z rzeczami codziennego użytku. Abakanowicz, z kolei, zrewolucjonizowała sztukę poprzez pracę z rzeźbą i kompozycją tekstylną w dużym formacie. Inni artyści z Polski, których prace pokazano w galerii to Marek Piasecki (1935 – 2011), Stanisław Wiśniewski (1936 – 2016), Jerzy Bereś (1930 – 2012), Zofia Brodkiewicz-Spławińska (urodzona w 1941 r.) i Teresa Gogulska-Seger (urodzona w 1931 r.). Mimo iż wielu z nich zrobiło karierę w innych dziedzinach niż sztuka, ich współpraca z galerią wzbogaciła jej program artystycznych tamtych lat i pozwoliła na prezentację unikatowych instalacji, performance, rzeźb czy prac tekstylnych i malarskich, które następnie stały się znakiem rozpoznawczym galerii. Dzieła ujęte na wystawie ukazują bogactwo materiałów organicznych, takich jak drewno, glina, kamień czy sizal i ich potencjał do stworzenia wyjątkowych doświadczeń dla ludzkich zmysłów, co jest szczególnie aktualne w czasach kryzysu ekologicznego.
Źródło: galeria sztuki Södertälje konsthall (baner: Magdalena Abakanowicz, Abakan. zbiory Södertälje konsthall)
Więcej informacji znajdziesz na stronie galerii Södertälje konsthall (po szwedzku).
We współpracy z Instytutem Polskim w Sztokholmie.