Dzieła Piotra Bożyka to jednocześnie maszyny i rzeźby. Niby nie ma tajemnicy – dopiero, gdy pojawi się ruch, widzimy intencje artysty i czujemy głęboki sens jego pracy. Czy kiedykolwiek mechanizm próbował stać się wierszem, esejem, traktatem filozoficznym? Stawiał ważkie pytania, opisywał emocje i uczucia? Takie właśnie kinetyki wymyśla i buduje Piotr Bożyk, i w tym sensie tworzy nowy język sztuki.
Czy maszyna może pokazać takie ludzkie doznania jak pożądanie, dreszcze, daremność, ulotność chwili, niepewność? Rzeźby Piotr Bożyka mogą. Czy maszyna prowokuje do refleksji nad czasem, losowymi zdarzeniami, nad teorią chaosu? Czy może dotykać metafizyki? Rzeźby Piotra Bożyka potrafią. Jego kinetyki, paradoksalnie, zaprzeczają mechanistycznej teorii świata. Zbudowane z drewna, ciepłego materiału, budzone do ruchu na przykład popchnięciem wahadła, są przyjazne i interaktywne. W zależności od siły, z jaką je uruchamiamy, następuje szybkość zmian (w pewnych granicach nieprzewidywalna). Mimo poważnych refleksji, które uruchamiają, budzą jednak uśmiech, dzieciom sprawiają radość, a to jest najważniejszy test na szczerość….
Wystawa potrwa do 15 lipca 2022 r.
Na wystawie znajdują się również fotografie rzeźb kinetycznych autorstwa Dominiki Starz, która przygotowała również wizualizacje graficzne do tej wystawy.
Filmik o wystawie: https://www.facebook.com/PolskyInstitutBratislava/videos/715063936379212
1.06 / 17:00 Bratysława, Instytut Polski, Nám. SNP 27