Lśniąca i gładka powierzchnia porcelanowych naczyń budzi skojarzenia z czystością i doskonałością. Gdy palce czy wargi pozostawią na filiżance ślad, mamy ochotę wytrzeć je, usunąć, przywrócić doskonałość, zatrzeć ślady kontaktu z niedoskonałą, przemijającą ludzką cielesnością. Nie chcemy wiedzieć kto i ile razy przed nami filiżankę dotykał.
Serwis „Ślad człowieka” powstał na fabrycznej linii produkcyjnej, wykonany przez robotników pracujących w rękawiczkach, których palce zanurzono w solach kobaltu. Ślad ich dotyku pozostaje prawie niewidoczny aż do czasu wypału, gdy kobalt staje się ciemnoniebieski. W ten sposób porcelana stołowa zachowuje dotyk rąk pracownika, ujawniając rolę „czynnika ludzkiego” w produkcji przemysłowej. Naczynia powstały przy współpracy ceramika i antropolożki, podczas badań nad różnymi rodzajami wiedzy i wartością pracy.
Wyprodukowano je jako część projektu „Ludzie z fabryki porcelany”, realizowanego w Ćmielowie, w jednej z najstarszych fabryk ceramicznych w Polsce, która obecnie jest własnością spółki Polskie Fabryki Porcelany Ćmielów i Chodzież S.A. Projekt ”Ludzie z fabryki porcelany” był finansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki na lata 2016-2018.
Wystawa powstała z inicjatywy i we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza. Prezentowana była z sukcesem na Design March w Islandii (2016), Designblok w Czechach (2017) oraz podczas Triennale Ceramiki UNICUM 2018 w Słoweńskim Muzeum Etnograficznym w Lublanie.
Kurtorzy: Ewa Klekot, Arkadiusz Szwed
Koordynator produkcyjny: Monika Brauntsch
Grafika: Bartosz Grześkowiak
Projekt wystawy: Jarek Hulbój
Zdjęcia: Arkadiusz Szwed
Film: Michał Reich
Wystawę otworzy Kitti Mayer, teoretyk designu.