2 marca (środa), godz. 19.00 — 31 marca 2016 r. (czwartek)
1061 Budapest, Andrássy út. 32
Wystawę otworzy Tünde Sipos historyk sztuki.
Prace z serii Transitions odnoszą się do przemian, które w konsekwencji otwierają szereg możliwych rezultatów. Prace są niejako złapane w czasie swojej transformacji, w czasie stawania się czymś innym . Procesy przemiany są tak powszechne w naszym życiu , że są one integralną częścią naszej egzystencji . Można myśleć o nich w bardzo ogólny sposób, jako o zmianach . Ale zmiana może być kłopotliwa , kiedy dzieje sie zbyt szybko, gwaltownie. Przemiana oznacza, że jest jeszcze czas. To rozmowa , w której ” jednakże ” , i ” poza tym ” lacza jedna idee z druga, a wszystko w ramach jednego zdania. ” Okres przemiany jest to okres między dwoma okresami przemiany . ” G. Stigler
“Transition” jest spójnym proces zmian dziejacych sie w czasie . Słowo ” transition ” pochodzi od łacińskiego słowa transire , co oznacza ” przejść poprzez ” ; jest jak most , który pozwala nam przejsc z jednego punktu do drugiego.
Alicja Gaskon, urodzona w 1985 roku w Warszawie. W 2010 roku otrzymała tytuł magistra Sztuk Pięknych z Wydziału Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Prace Gaskon wystawiane były na wielu indywidualnych i zbiorowych wystawach Europie i Stanach Zjednoczonych, oraz na wielu prestiżowych międzynarodowych targach sztuki. „Moje media to malarstwo, instalacja, wideo i rysunek. Film jest zawsze suplementem do innych prac i zazwyczaj łaczy je ten sam tytuł. Pracuję w formach serii i projektów. Głównym źródłem mojej inspiracji jest zawsze pomysł. Jak ujęła to kiedyś uznana polska chemiczka Marii Curie : „Bądźcie mniej zainteresowani ludźmi, a bardziej ciekawi pomysłów. „Moje obrazy są często geometryczne i abstrakcyjne, prawie nigdy nie reprezentacyjne. Sztuka to forma myślenia. Pomysły są przedstawiane w postaci obiektów, które można zobaczyć i dotknąć, ale zawsze jest coś poza tym. Są one po to aby intrygować, sprowokować, lub zmylić. Są jak cienie mimo ich fizycznej rzeczywistości; istnieją gdzieś między metaforą a otwartą narracją ” (A. Gaskon o swojej pracy, styczeń 2015)
Gaskon posługuje się różnymi mediami i bada zjawiska przemiany i otwartości. Jej prace są często pomiędzy abstrakcją i reprezentacją, formą i bezforemnością, pomysłem i jego materialnym przejawem. Jej prace współgrają z przestrzenią wystawienniczą, a obrazy så często uzupełniane są dźwiękiem, poruszając tym samym kwestie relacji pomiędzy różnymi mediami, sztuką i przestrzenią, pomysłem i jego określonym nośnikiem. Badając te granice, Gaskon wskazuje na możliwości sztuki jak i jej niemożliwości, co się pojawia a co ginie w procesie produkcji artystycznej. Strategia Gaskon jest często strategią redukcji. Najczęściej za pomocą prostych form, takich jak linia lub kwadrat, Gaskon pracuje z najbardziej podstawowymi narzędziami kreacji artystycznej, badając tym samym granice form wyrazu. U Gaskon, tworzenie i niszczenie, wynalazek i dywersja mogą odbywać się jednocześnie. Dla przykładu, w swojej serii Unfolded, Gaskon łączy różne techniki i materiały (kolaż, druk, rysunek, emalia, gesso, aluminium, drewno, lakier, klej) do zbadania koncepcyjnych i przestrzennych granic sztuki. Niszcząc i podważając jego tradycyjne rozumienie i zastosowanie, Gaskon udaje się tworzyć dzieła trudne, które rzucają wyzwanie widzom, a zarazem wyzwalające poprzez ich otwartą formę.
Árpád Forgó przedstawiciel wegierskiego ruchu awangardowego. Forgó tworzy subtelne obrazy kinetyczne oraz kształtne płótna, które mają za zadanie odzwierciedlać pojęcie jedności, podziału i plastyczności. Tradycje suprematyzmu, specjalizmu oraz sztuki konkretnej są dostrzegalne w każdym minimalistycznym dziele artysty promując jednocześnie uniwersalizm dzięki redukcji zasadniczych elementów formy, koloru i linii. Rezygnując z klasycznych farb olejnych, Forgó wykorzystuje takie materiały które pomagają w elastyczności oraz wzomcnieniu płótna poprzez skręcenie odcinków i trójwymarowych form ściennych.
Formatowane płótna są podtrzymywane dzięki kilku starannie skonstruowanym noszom zaś faliste kształty odstające od ściany podkreślają artystyczną koncepcję.
„Pomnikowe” kształty wyłaniające się z płótna tworzą zarówno spokój jak i napięcie powierzchni. Płynne relacje pomiędzy całością a segmentami stanowią sedno praktyki Forgó. Każdy kawałek ujawnia liczne odmiany kompozycji, uwikłane w temat, tworząc coś co artysta nazywa „iluzorycznym dryfem”, inicjując plastykę miejsca, które stopniowo rozwija się i przekształca.
Árpád Forgó prezentował swoje prace na wielu międzynarodowych wystawach, na czterech kontynentach, między innymi w Anya Tish Gallery, Houston; SNO Gallery, Sydney; Griffin Gallery, Londyn. Otrzymał liczne granty oraz był uczestnikiem wielu artystycznych programów, w tym Program Visegrad Artist Residency, Warszawa, Polska; Vermont Studio Center, Johnson, Vermont. Ostatnio został stypendystą The Golden Foundation w Nowym Jorku.
http://balzerprojects.com/alice-gaskon-works/
http://www.leguern.pl/en/artists/Alice-Gaskon/