7 marca (środa), godz. 19.00 — 12 kwietnia 2018 r. (czwartek)
Galeria Platan, 1061 Budapest, Andrássy út. 32
Wystawa pt. „Better Bitter” malarstwa polskiej artystki Magdaleny Karpińskiej w Galerii Platan
Projekt wystawy w ramach obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę
Wernisaż wystawy odbędzie się 7 marca 2018 r. o godzinie 19.00
Wystawę otworzy Árvai-Józsa Kitty historyk sztuki
Na wystawie w Galerii Platan artystka Magdalena Karpińska (ur. 1984) zaprezentuje cykl najnowszych prac przygotowanych specjalnie do wnętrza galerii Instytutu Polskiego. Główną tematyką obrazów malarki jest Nature morte – czyli martwa natura, pojęciem które kojarzy się nam z niezmiernie ważnym okresem w historii sztuki polskiej dwudziestolecia między wojennego. Wielu polskich twórców wspomnianego okresu tworzyło unikatowe obrazy przedstawiające precyzyjnie zakomponowane przedmioty codziennego użytku z misternie ułożonymi bukietami – ogólnie rzecz ujmując, z materią nieożywioną, która w pewnym okresie dziejów malarstwa europejskiego stała się samodzielnym i bardzo istotnym tematem. Wielu polskich malarzy poczynając od 1918 roku aż przez następne dekady zajmowało się tematem martwych natur, wspomnijmy najważniejszych: Henryk Hayden (1883-1970), Wojciech Weiss (1875-1950), Władysłw Ślewiński (1856-1918), Mela Muter (1876-1967), Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939) czy Tadeusz Makowski (1882-1932).
Wystawa obrazuje w klarowny sposób ponadczasowość i atrakcyjność martwej natury, jak również jest interesującą próbą uchwycenia aktualnej kondycji starego przecież tematu, jak też w pewnym sensie jego rehabilitacji. Zaprezentowane obiekty pokazują nam, że martwa natura jeśli nawet inspirowana jest klasycznymi kompozycjami czy nawiązuje do obrazów wielkich mistrzów polskich jest nieprzemijalnym i uniwersalnym tematem.
Magdalena Karpińska studiowała na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie – w roku 2008 obroniła dyplom z malarstwa w pracowni prof. Jarosława Modzelewskiego i aneks do dyplomu w pracowni sztuki w przestrzeni publicznej prof. Mirosława Duchowskiego. Jako malarka Magdalena Karpińska czerpie inspiracje z różnych obszarów obserwacji, wybierając interesujące ją motywy i pracując z nimi aż do osiągnięcia ich syntezy, na zasadzie redukcji do samej esencji tematu. Częstym zabiegiem, który stosuje, jest konstruowanie obrazu równomiernie jako kompozycji i zagadki wizualnej. Karpińska w swej pracy dużą uwagę poświęca formie – pracuje w technice tempery żółtkowej na płótnie i na papierze, konstruując obrazy warstwami, tak, że inaczej wyglądają one w różnym świetle, mają swoją głębię, są przeznaczone do dłuższego oglądania.
Wybrane wystawy artystki: Love, memory, curiosity (Polana Institute, Warszawa 2017), Wyspa Kormoranów (w ramach WGW, Galeria Starter, Warszawa 2016) Oko (Galeria Starter, Warszawa, 2015), Procedures for the head (Kunsthalle Bratislava, Bratysława, 2015), Sunrise (Galeria Starter, Warszawa, 2014), Trwałe rzeczy (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2012), Nie tak strzyżono szpalery (Galeria Czarna, Warszawa, 2011).