Polska Jazz 2021
Tercet Kamili Drabek (Tercet of Kamila Drabek)
Tercet to Marcin, Kamila i Kacper. Grupa przyjaciół poznała się na studiach w Krakowie i razem tworzy jeden z ciekawszych i najbardziej docenianych młodych zespołów jazzowych w Polsce. Ich muzyka opiera się o piosenki kontrabasistki- Kamili. Jest pełna śpiewnych, folkowych melodii wykonanych z rockową energią i młodzieńczym wdziękiem. To jazz zagrany „po polsku” – z dużą dozą słowiańskiego liryzmu ale i z niemniejszym poczuciem humoru. Szczerość i pełen profesjonalizm zapewnił im uznanie krytyków i sympatię publiczności.
Dzięki wygranej w konkursie na Jazzowy Debiut Fonograficzny 2019 zespół wydał swój pierwszy album pt. „Muzyka Naiwna”. Premiera miała miejsce w lipcu br. Podczas festiwalu Warsaw Summer Jazz Days. Album wydany nakładem wydawnictwa Soliton.
Płyta uzyskała nominację do nagrody Fryderyk 2020 w kategorii Najlepszy Debiut Roku Jazz
Marcin Konieczkowicz- saksofon altowy
Kamila Drabek- kontrabas
Kacper Kaźmierski- perkusja
„Wspólnym mianownikiem „Muzyki Naiwnej” ze sztuką naiwną może być szczera prezentacja tego, co bliskie liderce, ale z wykorzystaniem bardzo zaawansowanych umiejętności. To dzięki nim zespół z powodzeniem nawiązuje do tylu stylistyk, wywołując różnorakie skojarzenia . ”
-Maciej Krawiec, Dwutygodnik
„(…)Drabek, Konieczkowicz i Kaźmierski na pewno są pilnymi studentami, na pewno mają głowy pełne akademickiej wiedzy, a ręce zmęczone harówką w sali ćwiczeniowej. Mają też mnóstwo młodzieńczego wdzięku i grają z radością, której niejeden wyjadacz w branży będzie im zazdrościł.”
-Adam Domagała, Jazz Forum
O.N.E. Quintet
Monika Muc – saksofon altowy
Pola Atmańska – fortepian
Kamila Drabek – kontrabas
Dominika Rusinowska – skrzypce
Patrycja Wybrańczyk – perkusja
Zespół O.N.E. Quintet wykonuje autorski program złożony z kompozycji i aranżacji tworzących go instrumentalistek. Jest to jazz zagrany nowocześnie, czerpiący inspirację zarówno z muzyki współczesnej, jak i hip hopu oraz etno.
Muc, Rusinowska, Atmańska, Drabek i Wybrańczyk to wybitne przedstawicielki młodego pokolenia muzyków, na co dzień́ udzielające się̨ na scenie jazzowej, awangardowej i pop.
„(…) O.N.E. to jazz, jazz podany nowocześnie, z elementami hip hopu, muzyki ludowej, w dodatku zagrany z rockowym biglem, a brzmiące potężnie, nakładające się na siebie partie saksofonu i skrzypiec, stanowiąc nieledwie nowy intrygujący dźwięk, nową jakość.” – Czesław Romanowski, Festiwal Jazz Jantar
O.N.E. Quintet był w 2018 r. częścią finału Industriady / Kobiety grają Industrię, miał również zaszczyt wystąpić na uroczystości 100-tnej rocznicy uzyskania praw politycznych kobiet w Polsce. W 2019 r. zespół otrzymał wyróżnienie na konkursie „Ladies Jazz Festival” w Gdyni oraz nagrodę specjalną na „Krokus Jazz Festiwal” 2019r. w Jeleniej Górze, a także został zaproszony do finałowego składu „B-Jazz International Contest” 2020 w Belgii. W 2020 zespół O.N.E. Quintet został wybrany przez krytyków JAZZ FORUM zespołem roku w kategorii NADZIEJA JAZZU oraz nominowany do nagrody FRYDERYK w tej samej kategorii.
Jako zespół, O.N.E. Quintet są dumne, że jako kobiety mogą reprezentować polską scenę jazzową i przecierać szlaki następnym pokoleniom młodych artystek. Głównymi inspiracjami kwintetu są: Soweto Kinch, Krzysztof Komeda, Brad Mehldau, Zbigniew Seifert, Zbigniew Namysłowski, Adam Pierończyk, Charlie Haden czy Chris Dave.
W listopadzie 2019 r. został nagrany w Cavatina Non-profit Studio debiutancki album zespołu o tytule „ONE” wydany przez wytwórnię Audio Cave. Album miał swoją premierę 1 maja 2020, a niecały rok później debiutancki album doczekał się również wydania na winylu.
„Znakomity album – dojrzały, bezkompromisowy, obalający mity, łamiący konwencje. I w jakimś sensie przełomowy – wierzę, że ta propozycja wstrząśnie naszym jazzowym podwórkiem.” – Bogdan Chmura, Jazz Forum
Termin: 10 listopada 2021 r., godz. 20.00
Miejsce: Budapest Music Center / Opus Jazz Club – 1093 Budapest, Mátyás u. 8.
Więcej informacji: https://www.opusjazzclub.hu/koncertek/polska-jazz-kamila-drabek-tercet-one-quintet
Dofinansowano w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.