27.02.2018 Muzyka, Program, Wydarzenia

Piotr Orzechowski ‘Pianohooligan’ (PL)

Koncert jazzowy w ramach serii Polska Jazz | FAZIOLI NIGHTS.

27 lutego 2018 r. (wtorek), godz. 20.00
BMC Budapest Music Center, Opus Jazz Club, 1093 Budapest, Mátyás u. 8.

Polska Jazz | FAZIOLI NIGHTS

Piotr Orzechowski ‘Pianohooligan’ – piano

Piotr Orzechowski urodził się w 1990 roku, czyli zaledwie dwadzieścia kilka lat temu, ale udało mu się zdobyć już kilka bardzo ważnych nagród. Najpierw, w 2011 roku, pokonał 41 innych pianistów i zdobył Grand Prix w prestiżowym konkursie Montreaux Jazz Piano Solo Competition. Jeszcze jesienią tego samego roku razem z zespołem High Definition zdobyli pierwszą nagrodę w konkursie młodych zespołów na belgijskim Jazz Hoeilaart.

W Montrealu dostrzegł go przewodniczący jury, Tommy LiPuma – producent odpowiedzialny za nagrania Milesa Daviesa i Barbry Streisand. Miał mu powiedzieć – ”Pamiętaj, nie oglądaj się na nic. Cokolwiek by się działo, idź dokładnie tą ścieżką”. Obserwując postawę Pianohooligana można dojść do wniosku, że wziął sobie te słowa do serca.

Muzycy w Polsce grają to, co Amerykanie grali kilkadziesiąt lat temu. Koszmar. Ci ludzie pracują w muzeach. Nie mam zamiaru być muzealnikiem – opowiadał w rozmowie z Dawidem Karpiukiem  Pianohooligan – chcę ożywić ducha jazzu, odejść od muzyki akademickiej. Czekam na konfrontację.

Zagubionego ducha jazzu Orzechowski odnalazł w Krzysztofie Pendereckim – jednym z najbardziej szanowanych polskich kompozytorów na świecie, który na początku swojej twórczości posługiwał się wyjątkowo radykalnym językiem. Pianohooligan poświęcił początkom jego kompozytorskiej kariery całą płytę – „Experiment: Penderecki” jest zarazem hołdem, jak i interpretacją i aktualizacją dokonań klasycznego już kompozytora.

Większość utworów Pendereckiego pisana jest na duży skład orkiestrowy, Orzechowski ”przepisał” je na fortepian i elektroakustyczne Rhodes Piano. W oryginale kompozycje te przygniatają słuchacza całym arsenałem hałaśliwych instrumentów tworzących zgrzytliwe, inwazyjne faktury dźwiękowe. Pianohooligan mając do dyspozycji dużo skromniejsze instrumentarium musiał uciekać się do sztuczek i wytrychów. Swój instrument potraktował w duchu sonorystycznym. Innymi słowy źródłem dźwięków wydobywanych przez Orzechowskiego zazwyczaj nie jest stukanie palcami o klawisze fortepianu. Pianohooligan rozbebesza swój fortepian – gra na jego strunach, preparuje go osiągając w ten sposób głębokie, basowe brzmienie. Jak na chuligana przystało zachowuje się nieobyczajnie – swój fortepian rozbiera nawet w Pałacu Prezydenckim.

Dzisiaj Pianohooligan współpracuje z Marcinem Maseckim, razem tworzą projekt ”Bach Rewrite”, towarzyszy im Capella Cracoviensis. Opracowują na nowo koncerty klawesynowe Bacha wykonując je na elektronicznych pianinach – Orzechowski gra na Rhodes Piano, Masecki na elektronicznym Wulitzerze. Nagrywają w Europejskim Centrum Muzycznym Krzysztofa Pendereckiego, które znajduję się w Lusławicach. Zaprezentowali swój projekt przed wielką widownią  podczas krakowskich obchodów Nocy Świętojańskiej.

źródło: https://culture.pl/pl/tworca/pianohooligan

Scheduled Muzyka Program Wydarzenia