7.10.2020
Republikańskie Gimnazjum – College przy Białoruskiej Państwowej Akademii Muzyki,
plac Swobody 7, 220030 Mińsk, Białoruś
16:00-18:00 Wykład o muzyce polskiej: „Trendy w najnowszej muzyce polskiej na wiolonczelę i fortepian”.
Lekcje mistrzowskie w specjalnościach wiolonczela i fortepian.
18:30 Koncert kameralny Cracow Duo: Kalinowski & Szlezer
Jan Kalinowski – wiolonczela
Marek Szlezer – fortepian
W programie:
Fryderyk Chopin – Introdukcja i Polonez op.3
Zygmunt Stojowski – Romance sans paroles
Ludomir Różycki – Sonata op. 10
***
Eugeniusz Popławski – Rosy evening na wiolonczelę i fortepian
Witold Lutosławski – Grave
Marcel Chyrzyński – Farewell
Wojciech Widłak – All my angers …
CRACOW DUO: KALINOWSKI & SZLEZER
JAN KALINOWSKI – wiolonczela
Kształcił się w Akademii Muzycznej w Krakowie, École Normale de Musique w Paryżu i Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst
w Stuttgarcie pod kierunkiem m.in. prof.: Witolda Hermana, Paula Julien i Petera Bucka. Pracował również pod kierunkiem m.in.: Davida Geringasa, Ivana Monighettiego i Arto Norasa. Jest stypendystą fundacji polskich i zagranicznych, a także Miasta Krakowa, Województwa Małopolskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nagrywał dla radia i telewizji, m.in. koncerty wiolonczelowe Witolda Lutosławskiego (Libańska Orkiestra Narodowa; Azerbejdżańska Orkiestra Narodowa) i Marka Stachowskiego (Orkiestra Akademii Beethovenowskiej). Jako solista występował m.in. pod batutą Raufa Abdullayeva, Łukasza Borowicza, Michała Dworzyńskiego, Jacka Kaspszyka, Pawła Przytockiego, Daniela Rajskina, Antoniego Wita.
Występował na najbardziej prestiżowych estradach świata m.in. w Seoul Arts Center w Seulu, Alfred Newman Hall w Los Angeles, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Palacio de Bellas Artes w Meksyku, Salle Cortot w Paryżu, St.Martin-in-the-Fields w Londynie i Concertgebouw w Amsterdamie. Odbywał kilkutygodniowe tournée promujące muzykę polską w takich krajach i rejonach świata, jak m.in. Bliski Wschód (2006); Kaukaz (2013); Gruzja (2014); USA i Korea Południowa (2015); Meksyk (2015, 2016); Brazylia i Argentyna (2016, 2017); USA (2017); Chiny (2018).
Od roku 2001 roku tworzy wraz z pianistą Markiem Szlezerem zespół Cracow Duo regularnie nagrywając i wydając płyty. Ich albumy otrzymały liczne
nagrody i wyróżnienia: Aleksander Tansman – utwory na wiolonczelę i fortepian (DUX, 2009), Fryderyk Chopin – utwory kameralne (DUX, 2010; z udziałem Bartłomieja Nizioła; nagroda francuskiej krytyki La Clef de ResMusica i nominacja do Nagrody Polskich Melomanów Programu 3 PR), Krzysztof Penderecki – utwory kameralne vol. I (DUX, 2014, nagroda Gramophone Editor’s Choice). Muzycy także brali udział w nagraniu albumu real life song Joanny Freszel
(DUX, 2015, nagroda Prix de la SACD). Muzycy opublikowali również płytę Dedykacje (DUX, 2013) będącą rejestracją utworów napisanych dla Cracow Duo
przez krakowskich kompozytorów. Z okazji 15 lat wspólnej działalności artystycznej ukazała się książka pt. Spod estrady, będąca wywiadem Mateusza Borkowskiego z artystami oraz płyta Memories (DUX, 2016). W roku 2018 nakładem wydawnictwa Warner Classics ukazała się płyta Polish Music Experience nagrana z towarzyszeniem Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała.
Nagrania muzyków, oprócz pochlebnych recenzji otrzymały liczne nominacje do Polskich Nagród Fonograficznych „Fryderyk”.
Fascynacja muzyką polską powoduje, że artysta od początku działalności aktywnie włącza się w nurt promocji rodzimej kultury w kraju i zagranicą, prezentując publiczności dzieła m.in.: Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Karola Szymanowskiego, Zygmunta Stojowskiego, Szymona Laksa,
Ludomira Różyckiego i Tadeusza Majerskiego oraz szereg utworów współczesnych, pisanych specjalnie dla nich przez wielu autorów polskich i zagranicznych.
Jan Kalinowski w roku 2015 otrzymał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych, jest adiunktem Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie od 2010 roku prowadzi swoją klasę wiolonczeli. W roku 2014 nakładem wydawnictwa DUX ukazała się płyta z jego autorskim projektem pod nazwą Polska muzyka wiolonczelowa, zawierającą utwory polskich kompozytorów na składy od jednej do ośmiu wiolonczel. Jan Kalinowski nagrał również V Suitę Jana Sebastiana Bacha dla Towarzystwa Bachowskiego oraz wziął udział w nagraniu płyty: Krzysztof Penderecki – utwory kameralne vol. II Violoncello Totale (DUX, 2017).
Jan Kalinowski od roku 2012 gra na instrumencie Wojciecha Topy.
MAREK SZLEZER – fortepian
Urodził się w 1981 roku w Krakowie, naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku lat pięciu. Następnie kontynuował ją w szkołach muzycznych I i II stopnia
u Krystyny Adamskiej, Jerzego Łukowicza i Stefana Wojtasa. W latach 1994-2000 pobierał naukę w „Ecole Normale de Musique de Paris „A.Cortot”” we Francji w klasie fortepianu prof. Marcelli Crudeli zakończoną otrzymaniem „Diplome Superieure de Concertiste”.
W roku 2004 ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Ewy Bukojemskiej uzyskując dyplom z odznaczeniem. W tym samym roku
otrzymał stypendium królewskie na studia podyplomowe w Chapelle Musicale Reine Elizabeth w Brukseli w klasie A. Rahmana El-Bachy, które ukończył
czerwcu 2005 roku z wyróżnieniem otrzymując tytuł „Master after Master”. W roku 2015 otrzymał tytuł doktora habilitowanego. Obecnie prowadzi własną
klasę fortepianu na Akademii Muzycznej w Krakowie.
Jego karierę pianistyczną zainicjowało zdobycie w wieku lat 12 grand prix na IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Rzymie w 1993. Od tego
czasu artysta prowadzi aktywne życie koncertowe w kraju i zagranicą.
Był wielokrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury, fundacji „A.Roussel” i „Amical” we Francji, “Fundacji Promocji Talentu” oraz Fundacji YAMAHA. Uczestniczył w kursach mistrzowskich m.in.: D. Bashkirova, A.Ciccoliniego, E.Mogilevskiego, V.Banfielda, M.Presslera, D.Merlet, J.Vanden-Eydena i
H.Czerny-Stefańskiej. Występował pod batutą dyrygentów takich jak: P.Borkowski, Ł.Borowicz, T.Bugaj, W.Czepiel, J.M.Florencio, P.Kotla, M.Nałęcz-Niesiołowski, M.Pijarowski, Z.Rychert, A.Wit, T.Wojciechowski.
Ceniony za swoje interpretacje dzieł Fryderyka Chopina otrzymał m.in I miejsce w konkursie stypendialnym Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie,
III na Międzynarodowym Konkursie chopinowskim w Mariańskich Łaźniach, nagrodę specjalną Wydania Narodowego Dzieł Wszystkich Fryderyka Chopina
a także wiele innych nagród na renomowanych międzynarodowych konkursach pianistycznych. Jego recital otwierał 56. festiwal chopinowski w Dusznikach
Zdroju. Miał także zaszczyt wykonywać recital na oryginalnym fortepianie Chopina w muzeum Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego w noc wejścia
Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. W marcu 2015 roku z okazji 205. rocznicy urodzin kompozytora wystąpił z koncertem w nowojorskiej Carnegie Hall.
Ma na swoim koncie liczne światowe i polskie prawykonania utworów współczesnych (m.in. kwartetu Marka Stachowskiego „Mirroir du Temps” oraz dedykowanych mu utworów: Z.Bujarskiego, M.Chyrzyńskiego, M.Jabłońskiego, K.Meyera, M. Negreya, T.J. Opałki, A.Walacińskiego i W.Widłaka). W trakcie
swoich studiów brał udział w klasie interpretacji dzieł kameralnych prof. Krzysztofa Pendereckiego, przygotowując utwory pod kierunkiem kompozytora
w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Występował w takich salach jak: Carnegie Hall, Concertgebouw, Palais des Beaux-Arts, Wigmore Hall, St.Martin-in-the-fields, Salle Cortot, Seoul Arts Center,
NCPA w Mumbaju i Palacio de Bellas Artes w Meksyku. W 2005 roku na koncercie inaugurującym powstanie fundacji im. Królowej Elżbiety wykonywał koncert
Mozarta z English Chamber Orchestra.
Nagrywał dla Radia i Telewizji wielu krajów europejskich. Jest aktywnie zaangażowany w promocję muzyki polskiej w kraju i zagranicą dokonując licznych
odkryć i prawykonań utworów kompozytorów polskich XIX i XX wieku. Dzięki jego inicjatywie doszło m.in. do wydania i prawykonania Koncertu fortepianowego na lewą rękę Aleksandra Tansmana oraz dzieł Jadwigi Sarneckiej. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Od roku 2013 jest również redaktorem edycji dzieł fortepianowych kompozytorów polskich dla wydawnictwa Eufonium, gdzie był autorem pierwszych wydań zbiorowych utworów m.in. Aleksandra Zarzyckiego, Juliusza Wertheima i Eugeniusza Pankiewicza.
Prowadził wykłady oraz występował z koncertami na wielu prestiżowych uczelniach m.in. Cambridge University, Indiana University Bloomington, University of Chicago, University of Southern California, UNAM, UNICAMP, Uniwersytecie Sao Paulo, Konserwatorium Królewskim w Brukseli. Wydał wiele płyt kompaktowych, m.in. dla firm Warner, DUX, EMI, Amadeus i Moderato Classics z muzyką solową i kameralną zbierając przychylne recenzje w prestiżowych magazynach i czasopismach (m.in. Gramophone, Diapason, Kulturspiegel, Klassik, The Strad, Pizzicato, Fanfare, American Record’s Guide). Otrzymał za nie wiele prestiżowych nagród m.in.: dwukrotnie nagrodę francuskiej krytyki muzycznej „La Clef de ResMusica” za płyty z twórczością Tansmana i Chopina, 5 du Diapason za płytę z młodzieńczymi utworami Karola Szymanowskiego, Gramophone Editor’s Choice za nagranie utworów kameralnych Krzysztofa Pendereckiego, Prix de la SACD przyznaną za najlepszą interpretację muzyki współczesnej oraz wyróżnienie „Płyta roku 2017” magazynu Hi-fi za nagrania utworów Beethovena i Szostakowicza. Był wielokrotnie nominowany do Polskich Nagród Fonograficznych FRYDERYK.
Jest członkiem Polskiej Akademii Fonograficznej oraz Towarzystwa im. Ferenca Liszta.