W rolach głównych Piotr Adamczyk, Adam Ferency i Halina Łabonarska
Rok produkcji: 2016
Producent: Narodowy Instytut Audiowizualny, Telewizja Polska S.A.
Czas trwania: 1:28’38”
Reżyseria: Wawrzyniec Kostrzewski
Adaptacja: Wawrzyniec Kostrzewski
Choreografia: Jarosław Staniek
Dźwięk: Marek Bystrosz
Muzyka: Piotr Łabonarski
Zdjęcia: Wojciech Suleżycki
Montaż: Jakub Motylewski
Scenografia: Agata Przybył, Aneta Suskiewicz
Kostiumy: Katarzyna Nesteruk
Aktorzy : Piotr Adamczyk, Jerzy Schejbal, Adam Ferency, Halina Łabonarska, Andrzej Mastalerz, Grzegorz Małecki, Olga Sarzyńska, Anna Grycewicz, Ewa Telega, Mariusz Drężek, Przemysław Bluszcz, Bartłomiej Nowosielski, Krzysztof Szczepaniak, Mateusz Weber, Waldemar Barwiński, Michal Żerucha, Kamil Przystał, Michał Meyer, Paweł Koślik, Robert Majewski, Monika Janik, Michalina Sosna, Zofia Domalik, Sonia Mietelica, Eliza Rycembel, Karolina Charkiewicz, Martyna Byczkowska, Agata Różycka, Dominika Kryszczyńska, Anna Lemieszek, Hanna Skarga, Vova Makovskyi, Marcin Stępniak, Maciej Dzbanicz, Piotr Sędkowski, Henryk Simon, Kamil Suszczyk, Marcin Bubółka
Przedstawiona w spektaklu historia opowiada o autentycznej podróży francuskiego podróżnika i dyplomaty do Rosji w 1839 roku. Astolphe de Custine (Piotr Adamczyk). Wszystkie swoje obserwacje, spotkania i przeżycia zapisuje w postaci listów.
Astolphe, z początku zachwycony osobą cara (Adam Ferency) i przepychem Pałacu Zimowego, daje się uwieść magii i pięknu rosyjskiego systemu władzy, jednak z każdym kolejnym spotkaniem, rozmową i doświadczeniem, stopniowo zostaje odarty ze złudzeń.
Spektakl to studium jego strachu, jest sumą wszystkich lęków związanych z rosyjskim imperium. Strach przed Syberią, zaowocuje nie tylko szczęśliwą ucieczką, ale i szeregiem niemal proroczych diagnoz politycznych, społecznych i ustrojowych, które są esencją i nadrzędną wartością tej wyjątkowej literatury, przez długie lata zakazanej w Rosji. Żaden inny tekst nie przepowiadał tak wyraźnie dwudziestowiecznej historii tego kraju, ani nie był tak aktualny i dziś. Z pewnej perspektywy jest to też spektakl o Polsce, choć opowiadany przez Francuza z kapiących złotem wnętrz Pałacu Zimowego.