Kolejne warsztaty dla lektorów i nauczycieli języka polskiego
Program został opracowany przez Annę Rabczuk i Agnieszkę Wronowską z Polonicum, które na zaproszenie Instytutu Polskiego przyleciały do Petersburga, aby w ciągu trzech dni przeprowadzić teoretyczne i praktyczne części warsztatów. Dzięki temu uczestnicy zostali przeszkoleni w zakresie:
– Personifikacja przypadków – czyli bajkowo o deklinacji. Pisanie ćwiczeń, tekstów eksponujących wybrane zagadnienia dotyczące funkcji przypadków z uwzględnieniem różnic w językach polskim i rosyjskim.
– Adaptacja piosenek na lekcje jpjo. Przedstawienie technik pracy z piosenką, wspólne adaptowanie piosenek na różne poziomy zaawansowania, uzupełnienie bazy piosenek z uwzględnieniem ich przydatności na lektoracie.
– „No weeeeeeź…” – czyli małe ważne wyrazy. Polskie kody socjojęzykowe a zanurzenie w języku, czyli jakich zwrotów używać, których nie ma w słowniku, a które sprawiają, że cudzoziemcy brzmią jak Polacy.
– Projektowanie lekcji w podejściu zadaniowym. Omówienie podejścia zadaniowego w nauczaniu języków obcych. W części warsztatowej – stworzenie w grupach całych lekcji lub fragmentów lekcji w oparciu o podejście zadaniowe.
– Wykorzystanie narzędzi cyfrowych do przygotowania autorskich materiałów lekcyjnych. Omówienie aplikacji, programów, narzędzi cyfrowych przydatnych w opracowywaniu autorskich materiałów lekcyjnych. W części warsztatowej – samodzielne tworzenie ćwiczeń.
– Adaptacja tekstów autentycznych na lekcje jpjo. Wspólne adaptowanie tekstów autentycznych i tworzenie ćwiczeń na różne poziomy zaawansowania.