Wieczór rozpoczął fragment „Dnia świra” Marka Koterskiego, wchodzący w skład antologii, w interpretacji aktorki Teatru Aleksandryjskiego Olgi Bielińskiej. Gości przywitały naczelnik wydziału public relations Nowej Sceny Oksana Tokranowa oraz dyrektor Instytutu Polskiego w Sankt Petersburgu Ewa Ziółkowska. O pracy nad tomem opowiedziała kuratorka projektu i przedstawicielka Instytutu Polskiego w Moskwie, Elena Grondzil. W prezentacji antologii oraz dyskusji na temat współczesnej polskiej dramaturgii i jej odbiorze w Rosji, a także o sztuce tłumaczenia wzięli udział rosyjscy i polscy dramaturdzy, znawcy teatru, krytycy literaccy i teatralni, tłumacze i redaktorzy zbioru. Pozytywnie o doborze tekstów i oraz językowym i merytorycznym walorze dramatów w nim zamieszczonych wypowiedziały się profesor Wydziału Sztuk Teatralnych RGISI, krytyk teatralny, dramatopisarka i scenarzystka Natalia Skorochod, a także tłumaczka i docent Wydziału Sztuki Zagranicznej tej uczelni Polina Stiepanowa.
Gośćmi spotkania byli również stacjonarnie Jurij Lottin, petersburski tłumacz, krytyk teatralny, tłumacz „Mrocznego lasu” Andrzeja Stasiuka oraz zdalnie Maciej Wiktor, polski reżyser teatralny i filmowy, producent, członek ZASP, autor antologii, Marta Sokołowska – dramaturg, autorka sztuki „Reykjavik ’74” oraz Elena Tworkowska – producentka teatralna i filmowa, tłumaczka i historyk sztuki.
Antologia została wydana pod koniec 2021 roku przez wydawnictwo Nowy Przegląd Literacki wraz z Instytutem Polskim w Moskwie przy wsparciu Instytutu Polskiego w Sankt Petersburgu (poprzednie tomy wyszły w 2010 i 2015 roku). Patronatu udzieliły Związek Artystów Scen Polskich, Związku Teatralnych Działaczy Rosji oraz Fundacja Konglomeart. Poza nowymi tekstami znanych już rosyjskim czytelnikom autorów, jak Dorota Masłowska czy Tadeusz Słobodzianek, w tomie można znaleźć wcześniej nietłumaczonych na język rosyjski dramaturgów.
Organizacja wydarzenia i samo wydanie antologii miało służyć zainteresowaniu petersburskich środowisk teatralnych polską dramaturgią współczesną. Wiele wskazuje na to, że już wkrótce rozpoczną się prace nad czwartym tomem.
Fot. Siergiej Leontjew